Update G!DS/DOB - Waar staan we?

8 april 2024
We werken hard aan een nieuwe Database Openbare Bibliotheken (DOB). Deze vervangt op termijn G!DS. Iedere openbare bibliotheek gaat hier in de toekomst mee werken, de hoogste tijd dus voor een update!

Eerste mijlpalen bereikt

De eerste mijlpalen zijn bereikt, heel fijn. Het is mogelijk om de thesaurus van de DOB te beheren. Ook kunnen er nu gebruikersprofielen worden aangemaakt. Er is veel opgeschoond in G!DS in samenwerking met de PSM’ers en de bibliotheken.

Sinds 1 maart werkt Lisenka Akse als coördinator data governance OB-netwerk. Zij gaat voor de DOB aan de slag met de scope en inhoudelijke invulling, in afstemming met het netwerk.

Vooruitblik

We zijn heel blij met deze eerste mijlpalen! Ondertussen werken we gewoon hard door natuurlijk. We werken momenteel aan de volgende zaken:

• Het ontwikkelteam van DOB is bezig met de interface voor het beheren van organisaties. We werken aan een trainings- en migratieplan. Hierin leggen we vast hoe gebruikers de overstap van G!DS naar DOB kunnen maken.
  • Daarnaast werken we aan de functionaliteit voor het beheren van organisaties, bibliotheken en aanbod.
  • Collega’s van functioneel beheer zijn momenteel in G!DS zaken aan het herstructureren om de migratie later mogelijk te maken.
  • De invoerschermen moeten ingericht worden. Zodra dit klaar is, kunnen we de data migreren.

Demo

Wil je een eerste indruk krijgen van DOB? Op dinsdag 23 april om 13.00 organiseren we een korte online demo voor G!DS -redacteuren en andere geïnteresseerden. Wil je de demo bijwonen, stuur dan een mail naar gids@kb.nl.

Meedenken en testen

Wil je meedenken over de inhoudelijke invulling en het beheer van DOB? Wat heb jij bijvoorbeeld nodig om DOB te gebruiken en lokaal in te zetten?  En wat moeten we als OB-netwerk regelen om de database succesvol te laten zijn, naast natuurlijk dat alles technisch werkt? Lisenka komt graag met je in contact als je wilt meedenken en/of testen, lisenka.akse@kb.nl.