Basisvaardigheden volwassenen
Stichting Digisterker, logo

Stichting Digisterker - licentie en toegang

Met de lesprogramma’s Digisterker - werken met de e-overheid en DigiVitaler – digitale zorg dichterbij van Stichting Digisterker bieden bibliotheken, door hun landelijke spreiding, een krachtig antwoord op dreigende uitsluiting van burgers die niet goed mee kunnen komen in de digitale ontwikkelingen. De lesprogramma’s zijn ontwikkeld voor mensen met beperkte digitale vaardigheden. Deze programma's zijn onderdeel van de landelijk ingekochte educatieve content. De bibliotheek kan ze zonder licentiekosten inzetten.

Inhoud van de programma's

Met Digisterker – werken met de e-overheid leren mensen werken met de websites van de overheid. Het lesprogramma wordt meestal aangeboden als cursus van meerdere bijeenkomsten, onder begeleiding van docenten, in de bibliotheek. Een belangrijk onderdeel van de cursus is het leren werken met DigiD. Zie ook het Trefpunt leermiddelen, digisterkercursus.nl of download de brochure.

Stichting Digisterker, logo
DigiVitaler, logo

In DigiVitaler – digitale zorg dichterbij maken mensen kennis met digitale zorg en leren ermee werken. Elke les behandelt een vorm van digitale zorg, bijvoorbeeld over Thuisarts.nl, Apotheek.nl, gezondheidsapps, videoconsult en de patiëntenportalen van huisartsen en ziekenhuizen. Voor cursisten zijn er bij elke les online en offline lesmaterialen, zoals boekjes, werkbladen, video’s en demo’s. Zie ook het Trefpunt leermiddelen, digivitaler.nl of download de brochure. En bekijk ook de pagina DigiVitaler - intervisie.

Voorwaarden voor gebruik

De KB koopt de lesprogramma’s Digisterker en DigiVitaler landelijk in. Daarmee kunnen alle bibliotheken onbeperkt het lesmateriaal gebruiken en krijgen ze ondersteuning van Stichting Digisterker. Is jouw bibliotheek nog niet aangemeld, dan kun je gebruikmaken van de inkoopregeling via een aanmeldingsformulier:

De bibliotheek mag de lesprogramma’s aanbieden binnen haar eigen werkgebied en kan voor het gebruik en de uitvoering ook zelf afspraken maken met lokale samen­werkings­partners.

Toegang tot de programma's

Om toegang tot de lesprogramma’s van Stichting Digisterker te krijgen, ontvangt de bibliotheek inlog­gegevens voor de betreffende websites digisterkercursus.nl en digivitaler.nl. Beide websites bieden zowel ondersteuning voor de coördinator als voor de docenten.

Docenten die de cursus Digisterker werken met de e-overheid gaan geven, moeten eerst een korte docenten­training volgen om gecertificeerd te worden.
Cursisten maken in de lessen gebruik van werkboeken met uitleg en oefeningen. Daarnaast zijn er online oefen­omgevingen, bijvoorbeeld voor het activeren en gebruiken van DigiD. Cursisten hebben hiervoor geen inloggegevens nodig.

Voor het DigiVitaler-lesprogramma is er ook een korte docenten­instructie. Deze instructie is niet verplicht, maar wordt wel sterk aanbevolen als snelle introductie op het lesprogramma. Cursisten krijgen voor het DigiVitaler-programma via de bibliotheek een account. Hiermee kunnen zij zowel in de bibliotheek als thuis oefenen en video’s, demo’s en andere online lesmaterialen gebruiken.