Digitaal burgerschap

Act or React

Maakt thema's als shame sexting en online buitensluiten bespreekbaar in de klas. Met behulp van drie interactieve video’s worden thema’s, zoals haatberichten, shame sexting, online pesten en online buitensluiten, bespreekbaar gemaakt in de klas. Tijdens het bekijken van de video’s moeten jongeren meerkeuze- en open vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld of zij in de groepsapp zouden reageren als er een kwetsende meme van iemand wordt verspreid. En wat doen ze als ze een naaktfoto van een klasgenoot doorgestuurd krijgen? In de bijbehorende explainer-video’s legt psychobioloog Boy Visser uit wat de wetenschap hierover zegt. Waarom komen jongeren soms wel, maar in veel gevallen ook niet online op voor anderen? En welke rol speelt het puberbrein hierbij? Verder geeft de psychobioloog tips over hoe je bijvoorbeeld een slachtoffer van shame sexting kunt helpen.
Inhoudsblok

Onderwerpen

Online pesten en haatberichten
Shame sexting en exposing

Canceling en buitensluiten

Jeugd 12-15 jr

Implementatie

Met behulp van interactieve video's worden verschillende thema's bespreekbaar gemaakt in de klas.

Verbinding met andere programma’s

Ervaringen van bibliotheken

Heb je dit ingezet, laat het ons weten!

Documentatie

Videoproject Act or React maakt thema’s als shame sexting en online buitensluiten bespreekbaar in de klas | Bnetwerk (bibliotheeknetwerk.nl)

Act or React (act-or-react.nl)

Act or React is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met de Nationale Wetenschapagenda (NWA) en gemaakt door Public Cinema. Het project heeft als doel om bewustzijn over de impact van gedrag online te creëren, prosociaal gedrag te stimuleren en wetenschappelijke informatie begrijpbaar en inzichtelijk te maken.

De interactieve video’s van ‘Act or React’ zijn ook individueel te bekijken. Klik hier voor de individuele variant.

Bij Netwerk Mediawijsheid zijn meer dan 1000 organisaties, bedrijven en instellingen aangesloten. Onderstaande partners van Netwerk Mediawijsheid leverden een bijdrage aan Act or React: Movez Lab, Erasmus Universiteit Rotterdam, SARV, TMI, Stephanie van den Kieboom – socialbirds.nl

Bron: Act or React (act-or-react.nl)