Programma Nationale Bibliotheekcongres bekend

7 december 2020
Het programma van het Nationale Bibliotheekcongres, hét jaarlijkse congres voor en door de bibliotheeksector, is grotendeels bekend. Het congres vindt online plaats op dinsdag 19 januari aanstaande. Ben jij erbij?

Digitaal burgerschap: actueler dan ooit!

De afgelopen tijd hebben we als samenleving als nooit eerder tevoren ervaren dat technologie en digitalisering een belangrijk deel van ons leven uitmaken. Online vergaderen, webinars bijwonen en beeldbellen hebben we ons in sneltreinvaart eigen gemaakt. We plukten de vruchten van alle digitale mogelijkheden, maar er kleeft ook een keerzijde aan: zijn al die kanalen wel veilig genoeg en beseffen we voldoende dat we met ons internetgebruik een spoor van data achterlaten? En dat commerciële partijen daarover maar al te graag beschikken?

illustratief plaatje

Er is dan ook geen beter moment om met elkaar in gesprek te gaan over de rol van de bibliotheek in onze digitale samenleving. Om ervoor te zorgen dat internet weer een echt publiek middel wordt, zijn bibliotheken immers onmisbaar. We staan voor een betrouwbare, democratische en veilige digitale samenleving en willen dat iedereen zich kan ontwikkelen tot kritische, nieuwsgierige en data-geïnformeerde burgers.

Op dinsdag 19 januari 2021 heten we je graag online welkom om mee te praten en denken over het thema digitaal burgerschap: over de risico’s, kansen en ethische vragen die er liggen, en hoe we daar als bibliotheken het beste mee om kunnen gaan.

Programma

Iedereen is welkom, voor slechts € 25,- kun je je de hele dag onderdompelen in een inspirerend online programma. Struin voorafgaand aan het congres door het programma en stel je eigen favorietenlijstje samen. Zo is er een live studioprogramma met curator Marleen Stikker, internetpionier en directeur van onderzoeksinstelling Waag.

Andere bekende sprekers in het middagprogramma zijn o.a. Valerie Frissen, hoogleraar Digital Technologies and Social Change en de Amerikaanse bibliotheekinnovator David Lankes. De verdiepende studiogesprekken van Petra Possel zijn als podcast te beluisteren.

En natuurlijk hebben we weer een overweldigend aanbod aan workshops, lezingen en interactieve sessies. Het mooie is: je kunt dit jaar met deelnemers en sprekers chatten, mailen of beeldbellen én alles achteraf nog eens rustig bekijken. Je hoeft dus niets te missen!

Digitale stadssafari’s

Ook dit jaar gaan we op stadssafari en nemen we een kijkje in de keuken bij andere organisaties die zich met digitaal burgerschap bezighouden. Uiteraard maken we daar inspirerende filmpjes van die je kunt bekijken op de website.

NIEUW: OP DE ZEEPKIST!

Corona zet alles op z’n kop. Ongetwijfeld ben je in deze tijd op nieuwe ideeën gekomen, die ook voor jouw collega’s nuttig kunnen zijn. Stap daarom ‘op de zeepkist’ en deel jouw filmpje van maximaal één minuut met ons. De beste ideeën plaatsen we op de website. Meer informatie

Aanmelden

Meld je vandaag nog aan! Op onze website lees je alles over het programma en de sprekers.