Workshop over pluriforme en inclusieve bibliotheekcollecties

2 februari 2021
Hoe kunnen openbare bibliotheken hun collecties op een verantwoorde en inclusieve manier vormgeven, en hoe kan technologie daarbij helpen? Op donderdag 18 februari kunnen bibliotheken en POI’s over deze vragen in gesprek gaan tijdens een online workshop. Deze bijeenkomst maakt onderdeel uit van een nieuw project, waarin de TU Delft en de KB samen onderzoek doen naar de pluriformiteit en inclusiviteit van bibliotheekcollecties.

Online workshop

De bibliotheeksystemen die leners nieuwe boeken aanbevelen, doen dat op basis van eerdere uitleningen. Maar hoe komt een lezer dan in aanraking met het onbekende? Daarover gaan we in gesprek tijdens een online workshop op 18 februari van 10.00 tot 12.00 uur. Tijdens deze bijeenkomst maken we concreet wat een collectie inclusief en pluriform maakt, hoe we de confrontatie met het onbekende in de bibliotheek kunnen stimuleren en hoe data daarbij kunnen helpen. Meld je aan via dit formulier.

Pluriforme bibliotheekcollecties

Over het project

Wanneer is een bibliotheekcollectie inclusief en pluriform, wat is er nodig om dit te realiseren en hoe kan technologie daaraan bijdragen? Met het onderzoek Pluriformiteit en inclusiviteit in bibliotheekcollecties, onderdeel van het Future Libraries Lab, gaat dr. Cynthia C. S. Liem (Technische Universiteit Delft) op zoek naar het antwoord op die vragen. Dit doet zij in een twaalf maanden durend onderzoeksproject, waarin zij in gesprek gaat met de sector, de leengegevens van meerdere bibliotheken analyseert en deze informatie visualiseert. Op basis van machine learning-technieken wordt gekeken naar de pluriformiteit van bibliotheekcollecties en het leengedrag van bibliotheekleden. Daarbij worden collectie- en uitleendata uit KB’s Datawarehouse geanalyseerd om huidige leenpatronen te leren begrijpen. Met input uit dit onderzoek en cocreatieworkshops met professionals wordt een set aan vereisten geformuleerd. Deze kunnen de basis vormen voor recommender-technologie die meer recht doet aan de veelvormigheid en meerstemmigheid van de bibliotheek. Zo kan ervoor worden gezorgd dat bibliotheekbezoekers niet alleen boeken lezen die bij hen passen, maar ook in aanraking komen met verrassingen. Ook zullen de resultaten van het onderzoek in de vorm van expositiemateriaal worden aangeboden. Zo kunnen ze het gesprek aanwakkeren in lokale bibliotheken.