Voorbereiding Media Ukkie Dagen in volle gang!

11 februari 2021
Het is voor bibliotheken best lastig om in coronatijd activiteiten te organiseren. Daarom hebben Netwerk Mediawijsheid, Cubiss en de KB de handen ineengeslagen en bibliotheken gevraagd waar zij hulp nodig hebben om toch mee te kunnen doen met de Media Ukkie Dagen (26 maart t/m 2 april 2021). Dit heeft geresulteerd in een aantal concrete plannen.

De Media Ukkie Dagen zijn een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om aandacht te vragen voor de mediaopvoeding van kinderen van 0-6 jaar. Het thema dit jaar is: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. De campagne zal ook dit jaar vooral digitaal plaatsvinden. Hoe kun je als bibliotheek hier nu in coronatijd aan bijdragen?

Media Ukkie Dagen 2021

In het kader van de Media Ukkie Dagen worden twee webinars georganiseerd.

Inspiratiewebinar

Op 25 februari 2021 van 15.00 tot 16.30 uur organiseren Netwerk Mediawijsheid, KB en Cubiss een inspiratiewebinar voor bibliotheken in het kader van de Media Ukkie Dagen. Deze webinar is bedoeld voor bibliotheekmedewerkers die zich bezig houden met mediaopvoeding van 0 tot 6-jarigen.

De aanmeldingen voor deze bijeenkomst liepen snel op. De webinar is inmiddels vol. Deelnemers die zich al aangemeld hebben, ontvangen in de week van 25 februari een mail met de link naar de webinar. Wil je op de wachtlijst? Stuur dan een e-mail naar andrea.berkelder@kb.nl.

Landelijk webinar ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’

De bibliotheek is de plek waar ouders en opvoeders terecht kunnen met vragen over geschikte media. Om bibliotheken te helpen organiseren Netwerk Mediawijsheid, de KB, Cubiss en MediaSmarties een landelijke webinar voor ouders, die alle bibliotheken gratis aan kunnen bieden in hun werkgebied.

Wat?

In het kader van de Media Ukkie Dagen (26 maart t/m 2 april 2021) neemt Denise Bontje van Mediasmarties.nl tijdens de gratis webinar ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ ouders mee in het media aanbod voor jonge kinderen. Welke media zijn beschikbaar? Waar moet je als ouders op letten en welke media passen in een gezond mediamenu voor jonge kinderen? Hoe zorg je voor de nodige balans? De landelijke webinar vindt plaats op woensdagavond 31 maart van 20 uur tot 21 uur.

Voor wie?

Deze webinar geeft ouders praktische tips om een gezond mediamenu samen te stellen voor jonge kinderen.

Meedoen?

Er is een toolkit voor bibliotheken gemaakt met informatie over dit webinar en teksten om ouders te werven:

• de uitnodigingstekst voor op de bibliotheekwebsite
  • de registratielink voor de bevestiging na aanmelding
  • voorbeelden van social media berichten

De campagne Media Ukkie Dagen is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid.