Onderzoek naar anderhalvemeterbibliotheek van start

9 juni 2021
De KB start met een onderzoek naar de inrichting van de bibliotheek tijdens de coronacrisis. Op deze manier ontstaat inzicht in de manier waarop openbare bibliotheken tijdens de afgelopen perioden van sluiting en gedeeltelijke opening hun aanbod hebben ingericht.

Over het onderzoek

Doel van het onderzoek, uitgevoerd via de Bibliotheekmonitor, is inzichtelijk te maken hoe bibliotheken de afgelopen tijd omgingen met de maatregelen rondom het coronavirus. Hoe richten ze de anderhalvemeterbibliotheek in? Hoe geven ze vorm aan hun online en offline programmering? Ook worden de gevolgen van de maatregelen voor de reguliere werkzaamheden, de inzet van personeel en het bereik van doelgroepen in kaart gebracht.

Lezer met een mondkapje op in de bibliotheek.

Vervolgonderzoek

Het onderzoek is daarmee een vervolg op de meting die een jaar geleden, in mei 2020, via de Bibliotheekmonitor aan alle openbare bibliotheken werd verstuurd. Daarin stond de omgang van bibliotheken met de maatregelen rondom het coronavirus tijdens de eerste sluitingsperiode centraal, die van maart tot en met mei duurde. De resultaten van dit onderzoek zijn te vinden in het dossier De bibliotheek in coronatijd.

Kennis en inzicht

Met het invullen van de vragenlijst dragen bibliotheken bij aan kennis over de omgang met het coronavirus in de bibliotheeksector. De resultaten worden verwerkt in het dossier De bibliotheek in coronatijd en in een infographic. Deze zullen in augustus 2021 beschikbaar zijn. Deelnemende bibliotheken ontvangen hierover apart bericht.