Doe mee met de Week van de Mediawijsheid

14 juli 2021
De bibliotheek is de plek waar ouders en opvoeders terecht kunnen met vragen over geschikte media voor hun kinderen. Om bibliotheken te helpen bij het meedoen aan de Week van de Mediawijsheid 2021 organiseren Netwerk Mediawijsheid, de KB, Cubiss, MediaSmarties en Bureau Jeugd & Media twee landelijke webinars voor ouders. Bibliotheken kunnen deze webinars gratis aanbieden in hun werkgebied. Volg ook het inspiratiewebinar op 23 september!

Week van de Mediawijsheid

Dit jaar staat de Week van de Mediawijsheid (5 t/m 12 november 2021) in het teken van: Samen Sociaal Online. We staan stil bij wat we écht belangrijk vinden in de online wereld. We maken ruimte om hierover met elkaar in gesprek te gaan. En om jezelf of een ander mediawijzer te maken – en daarmee weerbaarder en digitaal vaardiger.

Week van de Mediawijsheid 2021

Promoot de 2 landelijke webinars voor ouders

Om bibliotheken te helpen op een gemakkelijke manier een online activiteit aan te bieden voor ouders worden 2 landelijke webinars georganiseerd:

9 november 2021, 20:00 uur: Landelijke webinar voor ouders met kinderen in het basisonderwijs

Webinar Samen sociaal online

Denise Bontje, Mediasmarties.nl, neemt ouders mee in het mediagebruik van kinderen tot 12 jaar. In hoeverre is er sprake van balans? Hoe sociaal zijn sociale media eigenlijk? Waar leg je de grens voor online of offline contact en hoe praat je over media met je kind? En welke media kun je daarvoor gebruiken?

11 november 2021, 20:00 uur: Landelijke webinar voor ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs

Webinar Jongeren, internet en opvoeden #hoedan?

In dit webinar neemt Jacqueline Kleijer, mediapedagoog bij Bureau Jeugd en Media, je in vogelvlucht mee in de uitdaging waar je als opvoeder voor staat in dit online tijdperk. ‘Wat doen ze online? Wat doet dat met hen?’ Ouders krijgen praktische inzichten en opvoedingstips die zij meteen in de praktijk kunnen toepassen over schermtijd, gamen, online seksualiteit, cyberpesten. En hoe houd je alles in balans?

Hoe doe je mee?

Bibliotheken kunnen meedoen door de uitnodigingen op hun website te plaatsen en ouders in hun regio uit te nodigen de webinars bij te wonen. De webinar toolkit met alle informatie (tekst uitnodiging, link naar webinars, social mediaberichten etc) en hoe bibliotheken hier gebruik van kunnen maken is in de maak en wordt binnenkort gedeeld met jullie. Houd de Bieb2Biebgroep Digitale Geletterdheid in de gaten.

Inspiratiewebinar, actiegids en blueprint

Ter voorbereiding op de Week van de Mediawijsheid kunnen bibliotheken zich aanmelden voor het inspiratiewebinar op 23 september a.s. Tijdens dit webinar wordt o.a. een praktische actiegids gedeeld vol met tips, publicaties en instrument die je als bibliotheek in kunt zetten voor ouders, onderwijs, opvoedprofessionals en je eigen medewerkers.

Ook bereiden we speciaal voor de Week van de Mediawijsheid een blueprint voor. Deze blueprintpagina kunnen bibliotheken die aangesloten zijn op de WaaS overnemen op hun eigen website.

Alvast aan de slag?

Op weekvandemediawijsheid.nl/downloads is de toolkit voor de Week van de Mediawijsheid beschikbaar. In de toolkit vind je posters, afbeeldingen voor sociale media, logo’s en teksten die je vrij kunt gebruiken voor de promotie van jouw activiteiten.

De campagne Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid.