IBL-verkeer stopgezet

20 maart 2020
Het volledige IBL-verkeer wordt stopgezet tot en met 28 april. Provinciaal servicemanagers Aanvragen hebben hierover bericht ontvangen van de KB. Zij hebben de IBL-contactpersoon van bibliotheken benaderd met het verzoek het plaatsen van Aanvragen (IBL) via de bibliotheekwebsites zo snel mogelijk uit te zetten.

Aanleiding: steeds meer bibliotheken gesloten wegens coronavirus

Reden hiervoor is dat steeds meer bibliotheken, ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus, hun deuren sluiten. Hierdoor kunnen vele aanvragen niet meer worden afgehandeld en is zowel het provinciale als het landelijke leenverkeer steeds minder zinvol. Daarom hebben SPN, VOB en KB gezamenlijk besloten het volledige IBL-verkeer stop te zetten tot en met 28 april.

Klanten wijzen op digitale diensten

Eventueel kunnen klanten gewezen worden op de diensten die de bibliotheek digitaal blijft leveren. Via dit bericht vind je input om je leden hierop te attenderen.

Schrijnende gevallen

Op verzoek van bibliotheken wijzen we er graag op dat als een klant echt heel hard een boek nodig heeft dat niet lokaal of digitaal beschikbaar is, er natuurlijk altijd de mogelijkheid blijft bestaan om dit als bibliotheken onderling proberen te regelen. De bibliotheek waar de ‘klant in nood’ zich meldt kan dan via de Zoekplatform-API op zoek gaan naar een collega-bibliotheek die het betreffende boek bezit en telefonisch verzoeken of het boek per reguliere post kan worden opgestuurd.