Bibliotheken aan de slag met digitaal burgerschap in De Digitale Spoelkeuken

20 april 2022
Dit jaar zijn de eerste organisaties in het bibliotheekveld, ondersteund door PublicSpaces en de KB, aan de slag gegaan met het De Digitale Spoelkeuken. Deze tool biedt inzicht in de digitale kernwaarden van organisaties. Alle bibliotheken kunnen nu met de tool aan de slag gaan.
Digitale Spoelkeuken

PublicSpaces

Een deel van het bibliotheekveld, waaronder de KB, de OBA en Bibliotheek Midden-Brabant, is lid van PublicSpaces: een coalitie van publiek gefinancierde instellingen die samen werkt aan een nieuw digitaal ecosysteem. Dit systeem moet meer gebaseerd zijn op publieke waarden en minder het winstbejag van techgiganten, zoals Facebook en Google.

Manifest

PublicSpaces heeft een manifest geschreven met vijf uitgangspunten voor een alternatief software-ecosysteem. Zo’n systeem moet open, transparant, verantwoordelijk en soeverein zijn, en de mens moet centraal staan. Maar hoe ga je daar in je eigen organisatie mee aan de slag? Daarvoor is De Digitale Spoelkeuken ontwikkeld.

Digitaal inzicht

Met De Digitale Spoelkeuken krijgen organisaties inzicht in de digitale tools die zij gebruiken en hoe die zich verhouden tot de vijf kernwaarden van het PublicSpaces-manifest. Het doel van De Digitale Spoelkeuken is om organisaties te helpen hun digitale omgevingen beter in te richten. Ook voor bibliotheken is deze tool zinvol. De eerste bibliotheekorganisaties zijn al aan de slag met De Digitale Spoelkeuken. Huis73, de Openbare bibliotheek Amsterdam (OBA), Fers en de KB doen mee. Zij zorgen er ook voor dat De Digitale Spoelkeuken nog verder verbeterd wordt.

Meedoen

Wil jij ook aan de slag met De Digitale Spoelkeuken? Laat het weten aan Sander van Kempen, adviseur bij de KB. Meer informatie vind je op de website van PublicSpaces. Ook kun je deelnemen aan de PublicSpaces-conferentie op 17 en 18 mei.