Nieuws over leermiddelen Oefenen.nl

11 mei 2022
Op 17 mei lanceert Oefenen.nl een derde programma van Het leesplankje om moeilijke Nederlandse klanken, letters en woorden te oefenen. Daarnaast kun je inspiratie opdoen uit de Handreiking Oefenen.nl 7 tips om de leermiddelen succesvol toe te passen. Die is gemaakt met input van 20 bibliotheken. Tot slot attenderen we je erop dat 1 juli de oude versie van Klik & Tik. de basis verdwijnt.
Vrouw spreek 'dicht' uit

Nieuw vanaf 17 mei: Het leesplankje 3

Oefenen.nl lanceert een derde programma van Het leesplankje. Deelnemers oefenen hiermee moeilijke Nederlandse klanken, letters en woorden. Zoals schoen of markt, chips of leeuw. En woorden als dicht, schrijven, spreekuur en nieuws. Het gaat om de letters ch – aai / ooi / oei – c – uw / ieuw / eeuw – sch – rst / rts / rkt – spr / str. En met woorden die uit een andere taal komen, zoals taxi of yoghurt.
Het leesplankje 3 heeft 11 hoofdstukken en is gemaakt voor iedereen met een andere taalachtergrond, NT2: niveau A1-A2b, maar ook voor NT1: Instroomniveau.

Handreiking 7 tips om Oefenen.nl succesvol toe te passen

Oefenen.nl heeft na gesprekken met 20 bibliotheken de Handreiking Oefenen.nl gemaakt, met 7 tips. Zoals de tip: De KB heeft een onbeperkt aantal accounts ingekocht, maak daar volop gebruik van. Dat is voor veel bibliotheken onbekend. En koppel deelnemers met een privé-account die in de bibliotheek werken, altijd aan een bibliotheeklicentie. Als er namelijk meer dan 2 personen met een privé-account op 1 IP-adres inloggen, ontstaat er een blokkade.
De handreiking is gemaakt voor coördinatoren van (Digi) Taalhuizen, begeleiders en vrijwilligers.

1 juli verdwijnt oude versie Klik & Tik. De basis

Er is een geheel vernieuwde versie van het programma Klik & Tik. De basis (nieuw). Daarom verdwijnt de oude versie – Klik & Tik. De basis (oud) – per 1 juli 2022. Wees erop bedacht dat het na die datum niet meer mogelijk is om het programma af te ronden of een certificaat te halen.