Bart Chabot, Marion Bloem en Kader Abdolah schrijven verhaal voor Nationale Voorleeslunch

14 juli 2022
Op vrijdag 7 oktober, Nationale Ouderendag, vindt de 10e editie van de Nationale Voorleeslunch plaats. Ter gelegenheid van dit jubileum schrijven maar liefst 3 auteurs dit jaar een speciaal Voorleeslunchverhaal: Bart Chabot, Marion Bloem en Kader Abdolah. Deze gloednieuwe verhalen worden samen met de 7 verhalen die eerder geschreven werden voor de Voorleeslunch gebundeld in een speciale uitgave.

Nationale Voorleeslunch

Op 7 oktober lezen bekende en onbekende Nederlanders voor aan ouderen in bibliotheken en zorginstellingen door het hele land. Ook lezen de 3 auteurs hun verhaal tijdens Nationale Ouderendag zelf voor bij Omroep MAX op NPO1. Met het organiseren van de Nationale Voorleeslunch wil de Leescoalitie ervoor zorgen dat zoveel mogelijk ouderen kunnen genieten van een mooi verhaal. Het landelijke evenement laat zien dat voorlezen ook voor ouderen een prettige en verbindende activiteit kan zijn. Het voorlezen van een verhaal geeft ontspanning en is vaak een aanleiding om met elkaar te praten of herinneringen op te halen.

Het Nationale Voorleesboek

In de afgelopen jaren schreven bekende auteurs als Kees van Kooten, Yvonne Keuls en Mensje van Keulen een verhaal voor de Nationale Voorleeslunch. Deze verhalen worden nu, samen met de 3 nieuwe verhalen, gebundeld in Het Nationale Voorleesboek. Bibliotheken kunnen dit boek bestellen als uitleenexemplaar. Bij iedere bestelling ontvangen zij 2 gratis exemplaren om weg te geven aan zorginstellingen in hun werkgebied. Instellingen die een Voorleeslunch willen organiseren, kunnen hiervoor een gratis toolkit aanvragen bij de Leescoalitie.

Over de Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen de KB, Literatuurmuseum/ Kinderboekenmuseum, Nederlands Letterenfonds, Stichting CPNB, Stichting Lezen en Stichting Lezen en Schrijven, Taalunie en de Vereniging van Openbare Bibliotheken. De Leescoalitie wil dat zo veel mogelijk mensen lezer worden, zodat zij goed kunnen functioneren in onze geletterde samenleving.