Cursussen SeniorWeb aanbieden via jouw bibliotheek

5 augustus 2022
Al veel bibliotheken bieden de online cursussen digitale vaardigheden van SeniorWeb gratis aan voor hun leden en niet-leden. Bijvoorbeeld door via de website, nieuwsbrief of sociale media te attenderen op gebruik thuis of in de bibliotheek. Of door ernaar te verwijzen als mensen vragen stellen tijdens een inloopspreekuur of tablet-café. Ook bieden zij cursussen in groepjes of 1-op-1 aan in de bibliotheek. Met het gegroeide aanbod – ruim 40 cursussen! - kan ook jouw bibliotheek in veel leervragen voorzien.
Vrouw met laptop voor een boekenkast

SeniorWeb biedt de online cursussen voor mensen die al enigszins zelfstandig met de computer overweg kunnen. Denk bijvoorbeeld aan de onlangs geheel vernieuwde driedelige cursussen over de iPad en iPhone, en over de Android-telefoon en -tablet. Ook over Excel, Word en digitale fotografie zijn er cursussen. Ze zijn alle onderdeel van de landelijk ingekochte educatieve content. Hierdoor kun je ze in jouw bibliotheek zonder licentiekosten inzetten.

Fors aanbod

Het aanbod aan SeniorWeb-cursussen is de laatste maanden flink gegroeid. Zo zijn er cursussen over Basisinstellingen van een Windows 11-computer en Werken met een Windows 11-computer, zoals er ook cursussen zijn over Basisinstellingen van een Windows 10-computer en Werken met een Windows 10-computer. En dan is er nog de cursus Windows 11- en Windows 10-computer bedienen.

Ook Mac-gebruikers komen aan hun trekken. De cursus Starten met de Mac (MacOS Catalina) was er al, maar nu is er ook een driedelige cursus gebaseerd op MacOS Monterey: Mac bedienen, Basisinstellingen van een Mac en Werken met een Mac. En in voorbereiding is de cursus Foto's beheren en bewerken (Mac).
Bekijk alle SeniorWeb-cursussen.

Cursussen aanbieden

Cursisten kunnen individueel thuis aan de slag, óf individueel of samen met anderen in de bibliotheek. Is er een leslocatie van SeniorWeb in de bibliotheek, dan kunnen vrijwilligers van SeniorWeb de cursussen geven. Uiteraard kan dat ook met vrijwilligers van de bibliotheek. Zo kun je een hybride mix aanbieden van oefenen en hulp in de bibliotheek, én online thuis oefenen.
Om het je nog makkelijk te maken, hebben we een marketingtoolkit met aanpasbaar promotiemateriaal ontwikkeld.

Website Bibliotheek-Seniorweb

Op de speciaal ontwikkelde Bibliotheek-SeniorWeb-site vind je:

• informatie over de cursussen
  • de cursussen zelf
  • de mogelijkheid om deelnemersaccounts te beheren

De bibliotheek kan hier deelnemers toevoegen en beheren. Cursisten krijgen vervolgens via de bibliotheek een account waarmee ze in de bibliotheek, maar ook thuis kunnen oefenen.

Lees meer over toegang tot SeniorWeb-cursussen.

Meer informatie en advies

De cursussen van SeniorWeb vind je ook terug in het Trefpunt leermiddelen. Zoek je een specifiek onderwerp voor een cursus die je wilt geven in de bibliotheek? Of als antwoord op een klantvraag? Dan kun je via de zoek- en filterfunctie zien wat SeniorWeb hiervoor in de aanbieding heeft.

Bekijk eens wat jouw bibliotheek kan aanbieden om mensen met hulpvragen verder te helpen. Heb je advies nodig, dan kun je terecht bij de contacpersoon van jouw POI, of bij Berit Sluyters.