Online training lespakket Like en Cancel voor lees/mediaconsulenten

8 augustus 2022
Ter voorbereiding op de Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022) organiseren de KB, Mediasmarties en de stichting Discussiëren Kun Je Leren een gratis online training, waarin lees/mediaconsulenten van bibliotheken uitleg krijgen hoe zij dit -eveneens gratis- lespakket kunnen inzetten in groep 8. Dit webinar vindt op 22 september van 13 tot 14.30 uur plaats.
Debatwebinar

Tijdens de #WvdM22 staat het thema Like en Cancel centraal. Hoewel kinderen op de basisschool officieel nog niet op social media actief mogen zijn, laat de realiteit anders zien. Ook kinderen in groep 8 zijn actief op social media-accounts als TikTok, Whatsapp, Instagram en YouTube. Hoe bewust zijn leerlingen van hun gedrag online en het effect van likes en de huidige cancelcultuur?

We willen dat kinderen zich wat bewuster worden van hun gedrag op social media. We willen dat kinderen daarover nadenken en dat ze onder woorden kunnen brengen wat die likes en het cancelen met henzelf doet.

In een samenwerking tussen Stichting Discussiëren Kun Je Leren, Mediasmarties en de KB is een lespakket ontwikkeld waarmee kinderen in groep 8 worden uitgedaagd discussies te voeren over het thema van de week van de Mediawijsheid: Like en Cancel.

Het lesmateriaal

In twee lessen gaan de leerlingen onder leiding van jou (de lees/mediaconsulent) in samenwerking met de leerkracht aan de slag. Tijdens de eerste les staat de stelling ‘Like en volgers zijn slecht voor kinderen centraal’. In deze les ontlok je een discussie en leren  kinderen hun mening te vormen, te uiten en te reageren op de ander. In de tweede les werk je toe naar een oplossingsgerichte dialoog en geef je samen antwoord op de vraag: “Hoe zorgen we ervoor dat iedereen erbij hoort online?” In de les draait het om luisteren, vragen stellen, inlevingsvermogen en empathie.

Doel van dit lespakket

Het doel van deze lessen is kinderen enerzijds bewust maken van het effect van likes, volgers en de cancelcultuur. Dat doen we door ze bewust te laten nadenken en een discussie uit te lokken met behulp van de aanpak van Stichting Discussiëren Kun Je Leren.

Door de aanpak te gebruiken van Stichting Discussiëren Kun Je Leren, leren de leerlingen ook gesprekken aan te gaan in kleine en grote groepen, hun mening te beargumenteren etc.

De lessen dragen dus niet alleen bij aan Mediawijsheid en Burgerschap, maar zeker ook aan taal en mondelinge vaardigheden van leerlingen.

Aanmelden

De online training vindt plaats op 22 september van 13 uur tot 14.30 uur via teams. Je kunt je opgeven door een mail te sturen naar andrea.berkelder@kb.nl. Je ontvangt dan de link naar de training.