Oefenen.nl Award voor 4 actieve bibliotheken

2 september 2022
Als start van het cursusseizoen overhandigde Rashid Azimullah, directeur van Stichting Expertisecentrum Oefenen.nl, aan 4 bibliotheken de Oefenen.nl Award 2022. Hiermee zet hij bibliotheken in het zonnetje die intensief werken met de programma’s van Oefenen.nl. De winnaars zijn gebaseerd op hun aantal behaalde ranglijstpunten verdeeld over 4 categorieën, gebaseerd op het aantal inwoners.
Foto van de Oefenen.nl-award 2022

De Oefenen.nl Awards 2022 zijn gewonnen door:

• Categorie XL: Bibliotheek Rotterdam
  • Categorie L: Bibliotheek de Plataan
  • Categorie M: Bibliotheek aan den IJssel
  • Categorie S: Bibliotheek Brummen Voorst

‘Deze bibliotheken motiveren en activeren heel veel deelnemers om met onze programma’s hun basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden te verbeteren’, zegt Rashid. ‘Met hun deelnemers behaalden zij ontzettend veel ranglijstpunten op Oefenen.nl. Dat kunnen wij zien in onze data. Het zijn actieve bibliotheken. En zij doen dat met toegewijde begeleiding van betrokken professionals en vrijwilligers.

Door het bezoek aan de bibliotheken hebben we veel gehoord over hun aanpak. Dat geeft ons nog meer context bij de data en kan ook weer inspiratie geven aan andere bibliotheken.’

Inspiratie van actieve bibliotheken

De 4 bibliotheken kiezen voor net weer een andere aanpak. Laat je inspireren door hun verhalen.

Bibliotheek Rotterdam

‘Wij besteden veel tijd aan de intake omdat mensen gemotiveerd moeten zijn om te leren. We geven ook huiswerk mee zodat mensen ook thuis blijven oefenen. Als je regelmatig oefent dan is er een grotere kans dat het geleerde blijft hangen. En we kijken naar de voortgang van deelnemers’, vertelt Ellen Van Schie, mediacoach bij bibliotheek Rotterdam.

Bibliotheek de Plataan

Oefenen.nl is echt een onderdeel van ons aanbod’, vertelt Marian Klaren, adjunct-directeur van bibliotheek de Plataan. ‘En we werken met goede professionals met ondersteuning van vrijwilligers. Onze tip is: gebruik het aanbod dat er is, ga daar mee aan de slag en ga niet op zoek naar nieuw materiaal’. Mirjam Wijers, directeur bibliotheek Brummen Voorst bevestigt dit. ‘Het is fijn dat wij een beroep kunnen doen op de deskundigheid van clubs als Oefenen.nl en andere landelijke partijen die materialen ontwikkelen. Die hebben de expertise’.

Gezonde competitie

Bibliotheek de Plataan helpt veel mensen met hun digitale vaardigheden, maar ze zetten ook vooral de taalprogramma’s in. Vluchtelingen van de hotelboot uit Maassluis oefenen elke week onder begeleiding van bibliotheekmedewerkers en vrijwilligers. ‘Er is op de boot een competitie ontstaan tussen de nieuwkomers over wie de meeste ranglijstpunten heeft’, vertelt Naomi Severin taal(balie)coördinator. ‘Ik kan in het Volgsysteem van Oefenen.nl zien waar zij mee oefenen. Er is een man die alle programma’s heeft gemaakt. Die haalt niemand meer in.'

Bibliotheek aan den IJssel

Dionne Dinkhuijsen, directeur-bestuurder bibliotheek aan den IJsel: 'Wij merken dat als mensen persoonlijk geholpen worden door onze medewerkers en vrijwilligers op het gebied van basisvaardigheden, dat zij terugkomen. Als je vertrouwen wint, hoor je op een gegeven moment ook de vraag achter de vraag. Op Oefenen.nl kunnen ze met allerlei programma’s oefenen. Als de vraag ingewikkelder wordt, dan staan er ook nog medewerkers voor hen klaar.'

Kiezen voor maatwerk

‘We hebben een programma ontwikkeld: ‘Digitaal meedoen’, vertelt Patricia van Schaick, programmaleider leven lang ontwikkelen bij Bibliotheek aan den IJssel. We kiezen voor maatwerk: Individuele begeleiding en in ieder in zijn eigen tempo. Op een laagdrempelige en interactieve manier. We maken daarbij gebruik van de programma’s van Oefenen.nl. Bij onze collega Nur Ceylan komt bijvoorbeeld elke maandag een dame oefenen met het programma Klik & Tik waardoor ze nu kan internetten en heel belangrijk, kan internetbankieren'.

Bibliotheek Brummen Voorst

‘We hebben een ongelooflijk ondernemend en enthousiast kernteam. Zij leggen de verbinding met de buitenwereld en vrijwilligers’, zegt Mirjam Wijers, directeur bibliotheek Brummen Voorst. Het is belangrijk dat je naar buiten gericht bent, zorgen dat je verbinding houdt met de samenleving en het netwerk. En vooral ook enthousiast kijken waar de kansen liggen. Onze taalcoördinators zijn veel aan het netwerken en zoeken allerlei sociale partners op zoals bijvoorbeeld het UWV. We proberen de samenwerkingen van de grond te trekken, zodat wij ook weten wat er bij hen speelt.'

Vrijwilligers trainen

‘Wat ook een meerwaarde is’, zegt Mirjam, ‘is dat wij met wel 170 vrijwilligers werken. Die moet je heel goed opleiden en de handvatten geven zodat zij op een professionele manier kunnen meedraaien. Dat doen ze dan ook. Ze worden allemaal getraind en dat is heel belangrijk. En zorgen dat je vervolgens ook nog genoeg doet om het voor allemaal leuk te houden. Het is een soort community.’

Cursisten enthousiast maken

’We proberen cursisten echt enthousiast te maken zodat ze het leuk gaan vinden en thuis verder gaan oefenen’, vertelt Krista Dekker, verantwoordelijk voor digitale vaardigheden bij bibliotheek Brummen Voorst.