AI-Parade trekt langs bibliotheken in heel Nederland

13 september 2022
Donderdag 15 september begint in Zwolle de AI-Parade: een reizende manifestatie die burgers laat meepraten over AI en de inzet en impact daarvan op de samenleving.
Kaart van Nederland, met tekst 'AI-Parade' en stippen rond het land heen.

De Parade, waar we eerder over berichtten, reist de komende 10 maanden langs vele bibliotheken in heel Nederland, eindigend in Den Haag. Het programma is nu bekend.

Programma AI-Parade

De AI-Parade bestaat uit een tentoonstelling, een installatie en activiteiten. In de tentoonstelling What the Future Wants (Wat de toekomst wil) ontdekken bezoekers het geheime leven achter de schermen die ze gebruiken. Hoeveel mensen zijn er nodig om een smartphone te maken bijvoorbeeld? En wat maakt een app verslavend? De tentoonstelling vraagt bezoekers even stil te staan bij technologie.

Bij de installatie ‘Alledaagse Intelligentie’ maken bezoekers kennis met AI door korte verhalen. Ze zien daar dat AI niet iets futuristisch is. Aan de hand van alledaagse voorbeelden wordt getoond hoe AI al onderdeel van ons leven is.

Daarnaast vinden er activiteiten plaats als debatten, lezingen en workshops. In Zwolle is er bijvoorbeeld een workshop over het bouwen van je eigen wereld in virtual reality: een door de computer nagemaakte werkelijkheid.

Nederlandse AI Coalitie

De AI-parade is een initiatief van de Nederlandse AI Coalitie. Hierin werken overheid, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen en maatschappelijke organisaties samen op het gebied van AI. Gezamenlijk hebben zij 2 doelen: AI-ontwikkelingen versnellen en AI-initiatieven in Nederland met elkaar te verbinden. De AI Coalitie meet de impact en het bereik van de AI-Parade zorgvuldig. De KB is lid van de AI Coalitie en is mede-organisator.