Programma digitaal burgerschap officieel van start

3 oktober 2022
Het programma digitaal burgerschap gaat op 1 oktober officieel van start. Na een succesvolle voorbereidingsperiode heeft Stichting Pica nu ook financiering toegekend om de komende vier jaar in de bibliotheeksector met dit onderwerp aan de slag te gaan.
Digitaal burgerschap

Succesvolle voorbereidingsperiode

Het programma digitaal burgerschap gaat van start na een succesvolle voorbereidingsperiode. Tot eind maart 2022 werd de programmalijn digitaal burgerschap ingericht, onder meer door een impactstrategie vast te stellen, bouwstenen met tools voor bibliotheken op te leveren en proeftuinen te laten experimenteren. Daardoor zijn veel bibliotheken er nu klaar voor om met digitaal burgerschap aan de slag te gaan.

Volgende fase

De komende jaren krijgt digitaal burgerschap nog meer een plek binnen de bibliotheeksector. De huidige rollen van bibliotheken worden verder uitgebouwd en bestaande rollen worden nog beter geborgd. Het doel is om in de komende vier jaar toe te groeien naar een verankering van digitaal burgerschap in het beleid, de bedrijfsvoering en de programmering van bibliotheken, POI’s en de KB.

Financieringsregelingen

Het belangrijkste instrument voor deze verankering zijn drie financieringsregelingen, waarmee bibliotheken op eigen tempo en niveau kunnen instappen. Bibliotheken worden via een startregeling geholpen met het opstellen van een goed onderbouwd lokaal plan. Op basis van dat plan kan men financiering aanvragen voor de programmeringsregeling, waarmee men het lokaal plan kan implementeren. Met de proeftuinregeling wordt ruimte geboden aan vernieuwing en experiment. Jaarlijks komen verschillende inschrijfrondes om het geld, dat wordt toegekend door Stichting Pica, via de KB te verdelen.

Kick-off

Op 22 november wordt in Utrecht van 14.00 tot 16.30 uur het programma digitaal burgerschap officieel afgetrapt. Tijdens deze bijeenkomst lichten we de aanpak en de procedures voor de verschillende regelingen toe. We maken dan ook de data bekend voor de eerste call voor de diverse financieringsregelingen. Meld je aan voor de kick-off via deze link.

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over het programma digitaal burgerschap? Laat het ons weten via digitaalburgerschap@kb.nl.