Terugblik Mini-conferentie Positieve gezondheid

12 oktober 2022
Op 27 september organiseerde Bibliotheek De tweede verdieping, samen met BiSC, een miniconferentie Positieve gezondheid in theater DE KOM in Nieuwegein. Bij positieve gezondheid draait het om wat ons gezond hóúdt. Bij positieve gezondheid draait het om wat ons gezond houdt. Sociale contacten, bewegen en gezonde voeding… Maar ook de kans krijgen om jezelf te ontwikkelen en te mogen leren. Bibliotheken kunnen daarom ook een belangrijke rol spelen in de positieve gezondheid van mensen. Bekijk de sessies, presentaties en foto's.

Maar dat kunnen zij niet alleen: samenwerken met onder meer professionals op het terrein van gezondheid, welzijn, gemeenten én de doelgroep is van groot belang. Het projectteam Gezondheid van SPN en KB verzorgde daarom op de miniconferentie een rollenspel. De partijen gingen met elkaar in gesprek over een fictieve casus op het gebied van gezondheid, bijvoorbeeld eenzaamheid of digitalisering in de zorg. Met elkaar bespraken ze hoe ze het vraagstuk gingen aanpakken. Dit leverde mooie gesprekken op. De uitkomsten geven het projectteam inzicht in ondersteuning die bibliotheken nodig hebben om met dit thema aan de slag te gaan.

Toolkit in de maak

We anticiperen hierop met een toolkit, die in december wordt gelanceerd. Denk bijvoorbeeld aan factsheets met cijfers die inzicht geven in de gezondheidsvaardigheden van mensen in Nederland. Bibliotheken kunnen dit gebruiken in gesprekken met zorgprofessionals.

Of voorbeelden van leermiddelen die bibliotheken kunnen inzetten op het gebied van gezondheid. En good practices van bibliotheken die met partners programmeren rondom het thema gezondheid en (digitale) zorg.

Bekijk de sessies, presentaties en foto's.