De Belastingdienst biedt persoonlijke hulp

13 oktober 2022
Is er iets veranderd in de persoonlijke situatie van IDO-bezoekers? Zoals een scheiding, overlijden of verhuizing? Of heeft iemand tijdelijk minder geld of schulden? Voor persoonlijke hulp bij belastingzaken kan iedereen een gratis afspraak maken met de Belastingdienst. Er zijn 21 belastingkantoren met een balie, verspreid over het land. Daarnaast zijn er 10 steunpunten bij gemeenten, zoals een stadhuis of stadskantoor. Hier kan de bibliotheek vragen naar doorverwijzen die IDO-medewerkers en partners van de bibliotheek niet kunnen beantwoorden.
2 vrouwen in gesprek aan een beeldscherm

De pagina Contact van de Belastingdienst toont de locaties, die alle dezelfde dienstverlening aanbieden.

Vragen over belastingen, toeslagen of invorderingen

Inwoners kunnen bij de Belastingdienst op locatie terecht met vragen over belastingen, toeslagen en invorderingen. Voorbeelden:

• DigiD aanvragen
  • een formulier invullen
  • belastingaangifte doen (ook over voorgaande jaren)
  • een nabestaandenmachtiging invullen
  • de fiscale gevolgen berekenen van een echtscheiding
  • een kindgebonden budget aanvragen
  • betalingsregelingen treffen
  • een invordering betalen
  • huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag aanvragen

Doorverwijsfunctie vanuit IDO

Veel vragen over belastingzaken kunnen de medewerkers van een IDO zelf beantwoorden. Ook samenwerkingspartners zoals sociaal raadslieden, Humanitas en studenten van fiscale opleidingen kunnen in of via het IDO vragen beantwoorden.
In speciale gevallen kunnen IDO-medewerkers doorverwijzen naar de medewerkers van de Belastingdienst. Zij kunnen samen met de burger inloggen op MijnBelastingdienst, om naast het doorvoeren van wijzigingen in de belastingaangifte:

• een betalingsregeling inkomstenbelasting van 12 maanden in te vullen
  • toeslagen voor 24 termijnen (maanden) in te vullen

Daarnaast kunnen IDO-medewerkers burgers attenderen op de functie van balies en steunpunten van de Belastingdienst. Samen kunnen zij de dichtstbijzijnde locatie zoeken en een afspraak maken.

Afspraak via de BelastingTelefoon of online

De 21 belastingkantoren zijn open op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.
Van de 10 steunpunten zijn er 7 op 4 dagen in de week open en 3 steunpunten 2 dagen per week.
In alle gevallen is een afspraak nodig. Die is altijd gratis.

Het is ook 24/7 mogelijk om zelf makkelijk online een afspraak te maken via de website van de Belastingdienst voor persoonlijke hulp bij een belastingkantoor of steunpunt.

Mensen die liever via de BelastingTelefoon (gratis via 0800 - 0543) een afspraak maken, kunnen dit doen van maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.

Rustig de tijd voor iedere afspraak

De medewerkers van de Belastingdienst nemen rustig de tijd voor persoonlijke hulp bij belastingzaken. Ook kunnen zij belastingzaken uitzoeken, of direct beoordelen of iemand bijvoorbeeld in aanmerking komt voor toeslagen. Ook staat de Belastingdienst klaar als iemand een levensgebeurtenis meemaakt die invloed heeft op de belastingzaken.

Website Belastingdienst beantwoordt veel vragen

Misschien staat het antwoord op een vraag al op de site van de Belastingdienst. Dat scheelt een inwoner een bezoek aan het kantoor of een gesprek met de BelastingTelefoon.
Lees op Hulpmiddel-contact-op-maat of een vraag al wordt beantwoord.

Gemeenten met belastingkantoor of steunpunt

Klik voor gemeenten met een belastingkantoor met balie
  • Almelo
  • Utrecht