Terugblik Presentatie IDO en jongeren & handreiking

2 november 2022
5 bibliotheken presenteerden donderdag 3 november hun aanpak en belangrijkste inzichten hoe zij jongeren vanaf 15 jaar kunnen bereiken en helpen met de digitale overheid. Ook presenteerden we de handreiking op basis van deze inzichten waarmee jouw bibliotheek zelf aan de slag kan met dit onderwerp. In een drukbezochte sessie kwam veel praktijkervaring aan bod!

Het gaat om de bibliotheken Eemland, Biblioplus, Kerkrade, Theek5 en Almere. Zij hebben samen met partners en met inzet van Doe je digiding! en Digidingen2desk een pilot verzorgd om hun 5 aanpakken in de praktijk uit te proberen.

Zij vertelden ieder hoe zij hun uitvoering van de pilot hebben aangepakt, wat goed en wat minder goed werkte, en gaven de collega-bibliotheken veel suggesties en ideeën mee. Heel waardevol om de inzichten meteen te kunnen gebruiken. Hiermee kunnen andere bibliotheken de minder effectieve aanpakken overslaan en meteen de succesvolle initiatieven naar hun dienstverlening vertalen.

Daarnaast belichtte Stichting Digisterker de Digidingen-desk, informatiepunt voor jongeren, en Doe je digiding! waarmee de bibliotheken ook hebben gewerkt tijdens de pilot.

Je vindt al deze informatie overzichtelijk ingedeeld in de handreiking Bereik jongeren vanuit het IDO die in deze sessie werd gelanceerd door Anne van den Dool van de KB.

Terugkijken deel 1, in dit deel:

Terugkijken deel 2, in dit deel:

Jongen naast banner IDO voor jongeren