Bouw je eigen interactieve Tafel van de Stad

7 november 2022
De Tafel van de Stad is een fysieke, interactieve tafel waaraan bezoekers samen invulling geven aan een lokaal vraagstuk en kennismaken met digitale mogelijkheden. Wil jij de Tafel van de Stad ook inzetten in jouw bibliotheek? Doe mee aan de workshop op 14 december en leer dit concept beter kennen.

Wat is de Tafel van de Stad?

De Tafel van de Stad geeft bezoekers van de bibliotheek op een interactieve wijze inzicht in lokale vraagstukken. Op die manier kunnen ze meedenken over hun omgeving en samen vorm geven aan nieuwe initiatieven. De tafel biedt daarnaast een laagdrempelige kennismaking met technologie en maken, zoals in steeds meer maakplaatsen in bibliotheken al mogelijk is.

Hoe werkt de Tafel van de Stad?

De Tafel van de Stad werkt met een MakeyMakey, een toegankelijke minicomputer die aangesloten is op een laptop of computer die in verbinding staat met een beamer. De beamer projecteert een kaart op een maquette van (een deel uit) de omgeving. Wanneer een bezoeker in aanraking komt met de tafel, start een narratief of volgt een visualisatie. Door fysieke objecten op bepaalde plekken op de maquette te plaatsen, verandert de projectie van de beamer.

De installatie is 1 bij 1 meter in oppervlakte en 2 meter hoog. De Tafel van de Stad is mobiel en daardoor makkelijk te verplaatsen. De plattegrond en de maquette zijn eenvoudig te wijzigen, zodat de Tafel past bij het vraagstuk dat je wilt bespreken.

MAKERLAB en digitaal burgerschap

Het concept Tafel van de Stad is bedacht door studenten van de TU Delft, als onderdeel van het MAKERLAB-project. De Hogeschool Rotterdam is partner in dit project en heeft van het concept een prototype gemaakt en dit uitgeprobeerd. Nu is het tijd om de tafel door te ontwikkelen in de bibliotheeksector. De Tafel van de Stad sluit goed aan bij het thema burgerwetenschap. Dat is een van de vijf thema’s binnen het landelijke programma digitaal burgerschap. De doorontwikkeling wordt binnen dit programma gerealiseerd. MAKERLAB en het programma digitaal burgerschap worden allebei gesubsidieerd door Stichting PICA.

Praktische informatie

Ben jij ook benieuwd naar de Tafel van de Stad? Op 14 december 2022 van 10.00 tot 15.00 uur vindt in het Stadslab van Rotterdam de workshop Bouw je eigen interactieve Tafel van de Stad plaats. Na de workshop ga je naar huis met een werkende tafel, gebaseerd op jouw lokale vraagstuk.

Voorwaarden

Deelname aan de workshop is gratis, maar niet vrijblijvend. We vinden het belangrijk om de kennis en ervaringen die we met dit product opdoen te delen binnen de sector. De voorwaarden om deel te nemen zijn daarom als volgt:

• Je doet mee aan een aparte start- en eindbijeenkomst, waarin de deelnemende bibliotheken plannen, aanpak en ervaringen delen;
  • Je organiseert minstens drie activiteiten gekoppeld aan de Tafel van de Stad,
  • Je levert een (beknopte) eindrapportage met geleerde lessen;
  • Je maakt samen met de andere deelnemende bibliotheken een voorstel hoe dit concept opgeschaald kan worden vanuit het programma digitaal burgerschap.

Al deze activiteiten, op de workshop van 14 december na, vinden plaats in 2023.

Aanmelden

Wil jij de Tafel van de Stad ook inzetten in jouw bibliotheek en actief jouw ervaringen delen? Meld je dan vóór 21 november 2022 aan door een mail te sturen naar valerie.heil@kb.nl. Er zijn in totaal 5 plaatsen beschikbaar. Als er meer aanmeldingen zijn, wordt geselecteerd op basis van binnenkomst. Er is geen voorkennis vereist. Breng wel een laptop met Adobe XD mee.

Stuur bij je aanmelding de volgende informatie mee:

• Naam;
  • Bibliotheek;
  • Kennis/ervaring met elektronica (5 puntschaal: 1 = geen, 5 = veel);
  • Kennis/ervaring met Adobe XD (5 puntschaal: 1 = geen, 5 = veel);
  • Welke gebied wil je graag geprojecteerd hebben op de Tafel? Dit kan een straat zijn, een wijk of een hele stad of heel dorp. Tijdens de workshop ga je aan de slag met deze keuze;
  • Welk vraagstuk wil je bespreekbaar maken met de Tafel? Denk bijvoorbeeld aan de bestemming van leegstaand vastgoed, ruimte voor duurzame initiatieven of mobiliteitsvraagstukken. Tijdens de workshop ga je aan de slag met deze keuze.