Wijziging activering DigiD app

24 november 2022
Vanaf maandag 28 november is er een wijziging in het activeren van de DigiD app. Dit heeft alleen (beperkte) gevolgen voor mensen die voor het eerst met de DigiD app gaan werken. Vanaf die datum is het niet meer mogelijk om de DigiD app direct te activeren met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Deze wijziging heeft het ministerie van BZK ons deze week laten weten. Zo'n 215.000 mensen ontvangen hierover een brief van de staatssecretaris.
Informatiepunt Digitale Overheid, logo

Tot nu toe waren er 3 activatie-mogelijkheden voor de DigiD app:

• met ID-check
  • met sms-controle
  • met gebruikersnaam en wachtwoord

Deze laatste optie vervalt per 28 november.

Wel kan de app nog steeds direct geactiveerd worden met een eenmalige controle van een identiteitsbewijs (ID-check) of sms-controle.

Wat betekent dit voor

IDO-medewerkers?

Mogelijk komt iemand voor hulp bij het activeren van de DigiD app bij het IDO. Dan kun je deze klant helpen via een van deze opties:

Op www.digid.nl staat alle informatie over de DigiD app en sms-controle. Op www.digid.nl/hulp/stapvoorstap vind je de instructievideo’s waarin mensen stap voor stap worden meegenomen in het activeren van de DigiD app met ID-check of sms-controle.

Hoe kun je klanten helpen zonder (geschikte) smartphone?

Mensen die geen smartphone hebben, kunnen inloggen met de sms-controle in plaats van de DigiD app.

Wie geen mobiele telefoon heeft, kan kiezen voor een gesproken sms tijdens het aanvragen van de sms-controle. Men ontvangt dan een gesproken sms op de vaste telefoon. Wanneer de klant in de bibliotheek is, kan hij of zij niet de vaste telefoon thuis opnemen voor de gesproken sms. Een IDO-medewerker kan daarom niet daadwerkelijk met de klant de gesproken sms-controle aanvragen. Wel kan de medewerker met de klant de stappen in deze instructievideo doorlopen, zodat de klant het vervolgens thuis echt kan doen. Het enige verschil met de video is dat de klant een gesproken sms moet aanvinken tijdens de aanvraag. De vervolgstappen in de instructievideo zijn daarna gelijk voor iedereen, ongeacht of iemand kiest voor een sms of gesproken sms.

Ook goed om te weten: vanaf halverwege februari 2023 wordt het wel mogelijk om met een gebruikersnaam en wachtwoord een brief met activeringscode aan te vragen voor de DigiD app. Men kan dan met deze activeringscode de app activeren. De brief met activeringscode is dan een extra controle. Zo worden persoonlijke gegevens beter beschermd.

Staatssecretaris stuurt brief aan DigiD-gebruikers

Binnenkort informeert staatssecretaris Van Huffelen zo’n 215.000 mensen via een persoonlijke brief over de veranderingen in het DigiD-gebruik. Zo weten zij  wat zij moeten doen en hoe zij er hulp bij kunnen krijgen. In de brief wordt ook verwezen naar de IDO’s in  bibliotheken. Naar verwachting zal een beperkte groep voor hulp naar het IDO komen. In deze Kamerbrief lees je er meer over. Zodra wij weten wanneer de brieven worden verstuurd, melden wij dat op Bnetwerk.