Belastingdienst en Toeslagen: nieuws december

7 december 2022
In deze update: het nieuwe convenant is praktisch rond, er loopt een campagne rond toeslagen en een folder over belastingdienstverlening is in de loop van januari gratis te bestellen.
Man regelt verhuizing via tablet

Convenant Belastingdienst en Toeslagen

Zoals eerder gemeld: in 2023 komt er een vervolg op het convenant voor de samenwerking tussen bibliotheken, Belastingdienst en Toeslagen. De inhoud ligt in dezelfde lijn als het huidige convenant dat per 31 december afloopt.

Omdat er binnen de Belastingdienst en Toeslagen nog tijd nodig is om de formele  kant af te ronden, volgen de exacte details na de jaarwisseling. Zo snel mogelijk daarna volgt de informatie over de subsidieregeling.

Heb je in de tussentijd vragen? Dan kun je terecht bij Lisenka Akse.

Campagne over Toeslagen gestart

Met een landelijke campagne wil Toeslagen mensen die gebruikmaken van toeslagen, erop wijzen dat zij veranderingen tijdig doorgeven. Bovendien krijgen zo’n 500.000 extra huishoudens recht op toeslagen. Mogelijk krijg je meer vragen hierover in het IDO.

Lees het volledige bericht over de campagne Toeslagen.

Folder Belastingdienst: persoonlijke hulp op locatie

De Belastingdienst heeft een folder uitgebracht die uitlegt hoe mensen persoonlijke hulp kunnen krijgen bij vragen over belastingen en toeslagen. Er is een verwijzing naar balies en steunpunten, waarmee zij online of telefonisch een afspraak kunnen maken. Telefonische hulp is ook mogelijk.

Verder verwijst de folder naar het IDO in de bibliotheek. Hierbij worden voorbeelden genoemd als: een webformulier van de overheid invullen, zorg- en huurtoeslag aanvragen of belastingaangifte doen met DigiD. En daarnaast ook de mogelijkheid om bij het IDO hulp te vragen om een afspraak te maken met de Belastingdienst.

De folder komt in de loop van januari beschikbaar via de portal Landelijke huisstijl en is dan te downloaden en gratis te bestellen voor IDO-bezoekers.