Congres ‘Nieuwswijsheid tegen desinformatie. Doen?!’ op 18 april aanstaande

7 april 2023
Tijdens dit kennis- en inspiratiecongres staat het belang van nieuwswijsheid in het onderwijs centraal. Desinformatie en nepnieuws zijn van alle tijden, maar de hoeveelheid en verspreiding ervan zijn de laatste jaren aanzienlijk toegenomen. Bovendien is het onderscheid tussen echt en nep steeds lastiger. Nieuwswijs zijn en kritisch kunnen reflecteren op wat je voorgeschoteld krijgt, is ook voor middelbare scholieren steeds belangrijker.

We openen de congresdag met een prikkelend plenair programma onder leiding van dagvoorzitter Helen Meijer (Beeld en Geluid). Patricia van Rijswijk gaat in op het belang van nieuwswijsheid in het onderwijs gevolgd door journalist en informatieprofessional Vincent Janssen die je laat zien hoe hij te werk gaat in een polariserende wereld vol desinformatie.

Vervolgens is het mogelijk om deel te nemen aan verschillende interactieve deelsessies. Daarna vervolgt het plenaire programma met een rondetafelgesprek met experts vanuit de journalistiek, het bibliotheek- en onderwijsveld. De middag sluiten we af met een presentatie door Gys Walt van Egdom waarin hij antwoordt op de vraag: hoe voorkomen we nu dat 'slimme' technologie, zoals Generatieve AI, ons als mensheid dommer maakt?

Voor wie

Graag nodigen we uit om deel te nemen: docenten in het voortgezet onderwijs, lees-mediacoaches in bibliotheken en schoolmediathecarissen die samenwerken met jongeren in het voortgezet onderwijs, journalisten, beleidsmakers, onderwijsontwikkelaars en jongerenwerkers.

Waar en wanneer

Dinsdag 18 april aanstaande van 10.00 – 17.00 uur bij Beeld & Geluid, Mediapark in Hilversum.
We sluiten de dag af met een borrel.

Aanmelden

Meld je vandaag nog aan! Op onze website lees je meer over het programma en de wijze van aanmelden:

Organisatie en contact

Dit congres wordt georganiseerd door De Haagse Hogeschool, Beeld & Geluid en de KB, de nationale bibliotheek. Heb je een vraag? Stuur dan een e-mail aan marleen.wijnen@kb.nl

SMILES: 5 jongeren van onderaf gezien, kijkend op hun mobiel.