Bijna miljoen boeken geleend via ThuisBieb-app

2 juni 2020
Per 1 juni is de populaire ThuisBieb-app gesloten. De KB en de lokale bibliotheken lanceerden de gratis app begin april, zodat alle Nederlanders tijdens de coronacrisis konden blijven lezen – ook al waren de bibliotheken gesloten. Ruim 160.000 mensen hebben de app gebruikt om een of meer e-books te lezen. Uiteindelijk zijn er ruim 920.000 e-books via de app gedownload.

Met de app wilden de KB en de lokale bibliotheken iedereen een hart onder de riem steken: zowel leden als niet-leden van de Bibliotheek. De app bevatte een mooie, brede selectie van ruim 100 e-books voor jong en oud.

Vanaf het moment dat de ThuisBieb-app op 6 april werd gelanceerd, is de app door meer dan 160.000 mensen actief gebruikt. Zij hebben allen minimaal één boek gedownload. De ThuisBieb was dan ook wekenlang de populairste boeken-app in de app-stores. In totaal zijn er dus ruim 920.000 boeken gedownload.

Populairste boeken

Tot de meest gedownloade boeken behoren onder andere Rinkeldekink van Martine Bijl, Thuis mag ik niet meer zeuren van Sylvia Witteman, Prijs van de waarheid van Tess Gerritsen en Versplinterd van Karin Slaughter. Ook De meeste mensen deugen van Rutger Bregman, tot 10 mei beschikbaar in de app, was populair. Bij de jeugd wordt de lijst aangevoerd door boeken voor lezers tussen de zes en negen jaar: Dolfje Weerwolfje 14 van Paul van Loon, Spekkie en Sproet van Vivian den Hollander en De woonbootbende van Barbara Scholten.