Pilot thuistoegang tot verdiepende bronnen voor leden van de openbare bibliotheek

7 mei 2020
Vanaf 4 juni 2020 krijgen alle leden van de openbare bibliotheek tijdelijk zes maanden thuistoegang tot diverse verdiepende bronnen in databanken van vier leveranciers: BSL (Springer/Nature), EBSCO, GALE en PROQUEST.

De databanken bevatten krantenarchieven, politieke archieven, literaire collecties, wetenschappelijke tijdschriften en Nederlandstalige vakbladen. Het doel van de pilot is te onderzoeken of deze verdiepende bronnen interessant zijn voor bibliotheekleden.

Mooie titels

Voor deze pilot hebben de vier uitgevers BSL (Springer/Nature), EBSCO, GALE en PROQUEST een uitgebreide selectie van hun titels beschikbaar gesteld. De verdiepende bronnen gaan over uiteenlopende onderwerpen en zijn interessant voor een brede doelgroep, namelijk voor iedereen

• die het leuk vindt om in oude krantenarchieven te spitten (Financial Times, The Economist)
  • die van literatuur houdt (klassiekers van Yeats en Goethe)
  • die geïnteresseerd is in foto’s en verhalen van andere landen en culturen (National Geographic) of
  • die wetenschappelijke of inhoudelijke achtergrond wil bij zijn/haar vak, onderzoek of de actualiteit (Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, Jeugd & Co).

Pilot

De verdiepende bronnen worden ingekocht door de KB-inkoopcommissie, met als doel te onderzoeken of deze interessant zijn voor bibliotheekleden en of het waardevol is om het bibliotheekabonnement met toegang tot deze (normaal gesproken dure) content uit te breiden. Deze verdiepende bronnen zijn nog niet eerder op deze manier aangeboden. Met deze bronnen zouden we de leerlijn voor leden van de openbare bibliotheek kunnen laten doorlopen van basisvaardigheden tot en met de wetenschap.

Webinar voor meer informatie

De KB organiseert op 26 mei van 14.00 tot 15.00 uur een webinar om gezamenlijk naar de bronnen te kijken. Meld je aan via deze link. Op MetdeKB, in de groep Inkoop e-content (inlog vereist) vind je een informatiesheet, de volledige bronnenlijst en de toegang-urls.