Minister Van Engelshoven bezoekt KB, openbare bibliotheken gaan weer open

11 mei 2020
Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bracht vandaag een bezoek aan de KB. Hoewel het bezoek al enige tijd terug was ingepland, kwam het toevalligerwijs op een bijzonder moment: uitgerekend vandaag mogen de openbare bibliotheken in Nederland namelijk weer open.

Net als de openbare bibliotheken was de KB de afgelopen periode fysiek gesloten, maar dicht was de nationale bibliotheek zeker niet: alle online diensten, zoals de digitale database Delpher en de digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren (dbnl) waren gewoon te gebruiken. Aan de LuisterBieb werden ruim honderd luisterboeken toegevoegd.

Samen met verschillende partners lanceerde de KB bovendien de ThuisBieb, een app waarmee 100 boeken voor jong en oud gratis kunnen worden gelezen. Sinds de lancering zijn deze boeken maar liefst 800.000 keer gedownload.

Ook is de KB samen met de CPNB en andere partners de campagne #ikleesthuis gestart. Het is een oproep om online boeken te bestellen bij boekhandels én om meer gebruik te maken van de onlinebibliotheek.

Bijzonder moment

De minister heeft zich tijdens haar werkbezoek uitgebreid laten informeren over de online activiteiten van de Nederlandse bibliotheken, en was blij om te horen dat deze diensten ook de komende periode voor de hele Nederlandse bevolking beschikbaar blijven. Minister Van Engelshoven besefte dat het werkbezoek aan de KB op een bijzonder moment komt: “Het is heel belangrijk dat de bibliotheken weer open zijn. Maar ondertussen hebben bibliotheken heel goed hun best gedaan om online mogelijkheden te regelen. Gelukkig is het plezier er nu weer om een boek uit te zoeken.”

Ook Lily Knibbeler, algemeen directeur van de KB, heeft natuurlijk oog voor dit bijzondere moment: “De KB is allereerst tevreden dat we tijdens de afgelopen periode voor veel mensen van waarde hebben kunnen zijn. Daarnaast ben ik vandaag natuurlijk blij dat de openbare bibliotheken in Nederland weer beginnen met het uitlenen. Hopelijk kunnen ook alle andere belangrijke functies zo snel mogelijk weer worden aangeboden.”

Speciale regels

De bibliotheken hebben maatregelen genomen zodat bezoekers anderhalve meter afstand tot elkaar kunnen houden. Bovendien gelden er voorlopig speciale regels, die bij de ingang hangen en ook op de website vermeld staan. Daarnaast wordt aangeraden om doelgericht te lenen, bij voorkeur na reservering vooraf; en geen boeken onnodig uit het schap te pakken, alleen dat boek dat ook daadwerkelijk wordt geleend. Toiletten en koffieautomaten blijven vooralsnog gesloten.

Omdat de openbare bibliotheken een lokale functie hebben, zijn de verwachte effecten op het aantal vervoersbewegingen gering. Groepsactiviteiten en horeca zijn echter nog niet toegestaan. Absolute voorwaarde voor de openstelling van bibliotheken is dat het virus onder controle blijft en dat de anderhalve meter in acht wordt genomen.

Openbare bibliotheken geven vrije toegang tot informatie en stimuleren het lezen. Zij kunnen in aanvulling op het onderwijs leerlingen helpen hun leesvaardigheid te verbeteren of op peil te houden. Ook kunnen bibliotheken faciliteiten bieden voor leerlingen die thuis niet beschikken over middelen voor onderwijs op afstand. De nieuwe mogelijkheden voor online thuislezen blijven ook na 11 mei beschikbaar.