Meerderheid Nederlanders bezoekt online lees- en schrijfplatform

15 april 2020
De meerderheid van de Nederlanders bezoekt weleens een online platform voor lezen of schrijven. Via deze platforms krijgen ze toegang tot of aanbevelingen voor boeken of e-books en kunnen ze zelfgeschreven verhalen delen en lezen. De gebruiker van online lees- en schrijfplatforms is over het algemeen jonger dan de gemiddelde boekenlezer.

Bijna twee derde van de Nederlanders bezoekt toegangsplatforms

64% van de Nederlanders bezoekt een toegangsplatform waar boeken of e-books verkrijgbaar zijn, zoals de onlineBibliotheek, Bol.com, Kobo. 27% neemt een kijkje op een platform waar het aanbevelen en delen van boekenlijsten centraal staat, zoals Goodreads, Lezen voor de Lijst. 4% van de Nederlanders bezoekt een sociaal platform, zoals Wattpad of Hebban, waar lezers en schrijvers contact met elkaar zoeken.

Hoewel het aantal bezoekers van sociale platforms relatief laag is, zijn deze wel het meest actief: bezoekers laten zich er zo’n 40 keer per jaar zien, tegenover ongeveer 25 bezoeken op platforms gericht op toegang en aanbeveling. Gemiddeld verblijven bezoekers tussen de 16 en 21 minuten op een online lees- en schrijfplatform.

Platforms trekken jong publiek

Al deze platforms worden vaker door vrouwen dan door mannen bezocht. De bezoekers van toegangs- en aanbevelingsplatforms zijn veelal jonger dan 50 jaar. Op platforms voor sociaal lezen en schrijven zijn 13- tot 17-jarigen sterk oververtegenwoordigd: een derde tot de helft van de bezoekers is een jongere. Het merendeel van de bezoekers is lager opgeleid dan gemiddeld. Dit gebruikersprofiel vertoont opvallende verschillen met dat van ‘gewone’ boekenlezers: deze zijn overwegend vijftigplus en hoogopgeleid. Online platforms bieden daarmee kansen om in dit digitale tijdperk lezen te bevorderen.

Over dit onderzoek

Marktonderzoeksbureau GfK voerde een bereiksmeting uit op basis van gegevens over het jaar 2018 van 6.594 Nederlanders, die toestemming hebben gegeven om data af te laten lezen van hun laptop, tablet en/of smartphone. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de KB. Daarnaast is in opdracht van Stichting Lezen een kwalitatief onderzoek uitgevoerd om de lees- en schrijfplatforms te inventariseren.