De Bibliotheek doet meer - het verhaal achter de cijfers

3 april 2019
Openbare bibliotheken organiseren jaarlijks bijna 150.000 activiteiten. Om te laten zien wat er gebeurt in de Bibliotheek heeft de KB een publicatie laten maken met aansprekende voorbeelden en foto’s van activiteiten bij elk van de vijf kernfuncties: kennis en informatie, ontwikkeling en educatie, leesbevordering en kennismaking met literatuur, ontmoeting en debat, kunst en cultuur.

Hoe kan de publicatie worden gebruikt?

De publicatie kan door openbare bibliotheken worden gebruikt om aan stakeholders te laten zien wat de bibliotheek van nu doet. De voorbeelden zijn van verschillende bibliotheken in het land en illustratief voor wat er zich in vele lokale bibliotheken afspeelt. Uit de inleiding: 'de Bibliotheek is meer dan alleen een plek waar je boeken haalt: het is de plek waar je kennis, plezier en energie opdat. Waar je contact maakt met jezelf en met de wereld. Alle activiteiten die bibliotheken organiseren, dragen daaraan bij.'

Verhaal achter de cijfers van de Wsob-gegevenslevering

De KB verzamelt de cijfers over activiteiten als onderdeel van de gegevensverzameling over openbare bibliotheken (Wsob-gegevenslevering). De cijfers worden gepubliceerd op Bibliotheekinzicht; deze publicatie vertelt het verhaal achter de cijfers.