Diploma Veilig Intranet in nieuw jasje

18 december 2019
Het vernieuwde lespakket Diploma Veilig Internet staat online. Het lespakket kreeg het afgelopen jaar al een inhoudelijke update, maar is nu ook volledig aangepast aan de huisstijl van openbare bibliotheken.

Op deze manier kunnen bibliotheekmedewerkers met onderwijscontacten een eigen volwaardig en kwalitatief bibliotheeklespakket adviseren.

Diploma Veilig Internet

Vijf thema's

Diploma Veilig Internet is bedoeld voor basisschoolleerlingen uit groep 5 t/m 8. Aan de hand van vijf thema’s leren scholieren om te gaan met en zich bewust te worden van de mogelijkheden en risico’s van internet. De vijf thema’s zijn:

• wie ben jij? - over wat is persoonlijke informatie en wat geef je (onbewust) vrij op het internet
  • ik surf veilig! - over privacy-instellingen, wachtwoorden, phishing en hacking
  • is alles waar? - over beïnvloeding, clickbait, reclame (te mooi om waar te zijn)
  • speurneuzen! - over het opzetten en toepassen van een goede zoekstrategie (Big Six stappen)
  • meedoen! - over vloggen, selfies, persoonlijke informatie weggeven en hoe belangrijk is internet voor jou?

Echt diploma

Het pakket bevat een ingangstoets en een toets die de leerlingen kunnen maken om een echt diploma te krijgen. Dit lespakket biedt de mogelijkheid om een thema en een opdracht te kiezen die past binnen de eigen lessen. Bij veel van de opdrachten worden de kinderen niet alleen aan het werk gezet met digitale middelen, maar doen ze ook spelenderwijs of in groepsgesprekken kennis op. Zo worden zij zich bewust van het mooie van internet, maar ook van de gevaren ervan.

Meer informatie

Heeft u vragen over Diploma Veilig Internet? Stuur dan een mail naar andrea.berkelder@kb.nl(link sends e-mail).