Cursus AI in de bibliotheek

26 augustus 2019
Op 4 september wordt de junior-versie van de Nationale AI-Cursus gelanceerd. Bibliotheken kunnen op die dag meedoen met de 'grootste AI-les', die overal in het land wordt gehouden.

Kunstmatige intelligentie

Artificial Intelligence (AI) wordt de meest ingrijpende technologische ontwikkeling van onze tijd. Er wordt zelfs gezegd dat AI meer verandering teweeg gaat brengen dan het internet. Kunstmatige intelligentie zit al verweven in alle aspecten van ons dagelijks leven. Wat er allemaal in de toekomst mogelijk zal zijn, kunnen we ons nu nog helemaal niet voorstellen. Hoog tijd voor iedereen om er meer over te weten te komen.

AI Cursus

De Nationale AI-cursus en de junior-versie

Jim Stolze heeft naar Fins idee, samen met Elephant Road en ICAI en partners, het initiatief genomen om De Nationale AI-cursus te maken – een cursus met als doel om zoveel mogelijk mensen basiskennis over AI bij te brengen.

De Nationale AI-Cursus is begin dit jaar gelanceerd. Inmiddels zijn er 15.000 cursisten. Doel is om 1% van de Nederlandse bevolking te bereiken. De cursus is gratis en op MBO-niveau.

Vanaf september 2019 is er dus ook een junior-versie voor 10- tot 14-jarigen – een nieuwe, verkorte versie van de gratis online-cursus.

Lancering van de Nationale Ai-cursus Junior door koningin Máxima

Op 4 september zal niemand minder dan koningin Máxima de junior-versie lanceren op een school in Toldijk. Daarna bezoekt ze de Bibliotheek West-Achterhoek – want juist de bibliotheek bereikt een divers publiek en kan dé plek zijn waar het online kennismaken met nieuwe technologie wordt gestimuleerd.

Doe ook mee!

Alle bibliotheken in Nederland kunnen meedoen aan deze grootste AI-les. Hoe meer deelnemers, hoe groter de impact.

Wat kunt u doen?

• Werf voor 4 september bezoekers in uw bibliotheek die de cursus willen gaan doen.
  • Zorg voor computers/laptops/tablets.
  • Deelnemers kunnen de cursus ook op hun smartphone doen, door de app te downloaden.
  • Bibliotheekmedewerkers helpen de cursisten op weg.
  • De cursisten gaan zelf aan de slag met track 1. Er zijn 8 tracks in totaal, van 30-45 minuten per track. De cursisten kunnen de cursus in een paar dagen in de bibliotheek doen, of zelf thuis afmaken.
  • Als het niet lukt dit op 4 september te organiseren, kunt u de les natuurlijk ook op een ander moment aanbieden.

Over de Nationale AI-Cursus en de KB

De Nationale AI-Cursus Junior is een initiatief van FutureNL, UpgradeNL en de Nationale AI-Cursus. De KB vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen (en volwassenen) in aanraking komen met alle facetten van digitale geletterdheid.