Ding mee naar de Victorine van Schaick-prijzen

29 juni 2020
Al ruim 30 jaar worden jaarlijks de Victorines uitgereikt. Deze unieke onderscheiding, 'de Oscar voor het Nederlandse bibliotheekwerk', beloont individuen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan het Nederlandstalige bibliotheekwerk of aan de ontwikkeling van het beroep.

Laureaten beschouwen de prijs als een bijzondere waardering voor hun werk. Prijswinnares Sofia Pires: “receiving the Victorine Scriptieprijs felt like the peak moment of a transformative intellectual journey”.

Drie prijzen

Ook dit jaar kunnen studenten, docenten, begeleiders en collega’s weer kandidaten voordragen of een eigen publicatie indienen om in aanmerking te komen voor een van de drie geldprijzen:

1. De Victorine voor de beste publicatie: € 2.500,- en de Victorine van Schaick Penning
  2. De Victorine voor het meest innovatieve initiatief op ons vakgebied: € 2.000,-
  3. Speciaal voor studenten: de Victorine voor de beste scriptie: € 1.500,-.

De bijdragen kunnen in digitale vorm en/of via een link, voorzien van een kort cv van auteur of maker, gemaild worden naar victorine@knvi.nl.

Indienen voor 24 september

Voorstellen kunnen tot uiterlijk 24 september 2020 worden ingezonden. Alle vormen van publicatie kunnen in aanmerking komen.

In 2018 won Maartje van de Kamp de initiatiefprijs: “Mijn blog ‘De Archiefkok’ is ontstaan uit liefde voor koken en archief. Dat de jury van de Victorine van Schaickprijs mij daarvoor de initiatiefprijs toekende, was een prachtige bekroning op het werk. Zeker toen duidelijk werd dat de nominatie afkomstig was van een lezer. Het geld heb ik gebruikt voor de aanschaf van een nieuwe oven. Zo kan ik ook in de toekomst de taarten van vroeger op tafel blijven zetten.”

Datum uitreiking nog niet bekend

De wijze waarop de prijs wordt uitgereikt alsmede de datum zal later bekend worden gemaakt en is afhankelijk van de situatie rondom de coronamaatregelen.

Meer informatie

Meer informatie over de Victorines is te vinden op de website van de KNVI. De KB is partner van de KNVI.