SAVE THE DATE Webinar: de bibliotheek als derde leeromgeving

20 juli 2020
Op 5 oktober 2020 organiseert de KB nationale bibliotheek in samenwerking met Bibliotheek Lek & IJssel en Bibliotheek Venlo een expertmeeting in de vorm van een webinar*. Dit webinar vindt plaats vanuit de LocHal in Tilburg, Bibliotheek Lek & IJssel en Bibliotheek Venlo.

Het programma start om 14.00 uur en eindigt rond 17.00 uur. Tijdens het programma zijn pauzes voorzien. Deze expertmeeting is onderdeel van de pilot de Bibliotheek als derde leeromgeving.

Bibliotheek = PLEK 3

Deze pilot startte eind 2019 in het kader van de Gelijke kansen agenda van het ministerie van OCW en positioneert de Bibliotheek als rijke derde leeromgeving voor kinderen en jongeren in kwetsbare thuissituaties. De eerste leeromgeving is thuis, de tweede is school en de bibliotheek is PLEK 3.

Centrale vraag

De centrale vraagstelling van de expertmeeting is: kan de Bibliotheek vanuit haar maatschappelijke opdracht die derde rijke leeromgeving zijn en zo ja,wat is dan nodig om dit te realiseren? Wat zijn belangrijke randvoorwaarden voor het succes van PLEK 3?

Drie sessies

In drie afzonderlijke sessies wordt deze vraagstelling vanuit drie verschillende invalshoeken benaderd door drie experts op het gebied van onderwijs en gelijke kansen:

• Sociale culturele achtergrond van kinderen en ouders en het effect daarvan op (onderwijs)kansen van de kinderen door Prof. Dr. Eddie Denessen, Universitair hoofdocent aan Radboud Universiteit Nijmegen en bijzonder hoogleraar Sardesleerstoel Sociaal-culturele achtergrond en differentiatie in het onderwijs bij Universiteit van Leiden
  • Samenwerken met ouders: wat houdt dat in en hoe helpt ouderbetrokkenheid bij het vergroten van (onderwijs)kansen van kinderen en jongeren door Dr. MariĆ«tte Lusse, Lector Samenwerken met ouders bij het Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam
  • Aanvullend onderwijs: de vormen en invloed daarvan op die gelijke (onderwijs)kansen voor kinderen en jongeren door Dr. Louise Elffers, universitair docent Onderwijswetenschappen aan de UvA en lector Kansrijke Schoolloopbanen in een Diverse Stad aan de Hogeschool van Amsterdam.

Deelnemen?

Je kunt je nu al registreren voor deelname aan dit webinar. Deelname is gratis.