Zomerchecklist: controleer url's digitale bronnen

27 juli 2020
Staat Van Dale nog als digitale bron op jouw website? Hoe zit het met PiCarta? En zijn de ‘verdiepende bronnen’ al beschikbaar gemaakt?

Voor alle landelijke, (ingekochte) digitale bronnen houdt de KB een blueprintpagina bij. Als je deze pagina als WaaS-bibliotheek gebruikt, veranderen alle URL’s mee bij wijzigingen en komen nieuwe bronnen “vanzelf” ook op je lokale website terecht. Maar gebruik je wel de juiste blueprintpagina? En hoe zit het met de digitale bronnen als je geen gebruikmaakt van de blueprintpagina?

man achter beeldscherm

Komen bibliotheekleden dan wel terecht bij de vele uittreksels van de Uittrekselbank, de muziekfragmenten van MuziekWeb of de voorleesfilmpjes van De Voorleeshoek?

Wij hebben een aantal willekeurige websites van bibliotheken bezocht en bekeken hoe de landelijk ingekochte bronnen worden aangeboden. Jammer genoeg zien we regelmatig bronnen staan die niet meer worden aangeboden óf we zien dat bronnen die wél zijn ingekocht niet op websites te vinden zijn.

Daarom leek het ons handig om een checklist aan te bieden met de digitale bronnen: een mooie controleklus voor in de zomermaanden! Maar erna kan natuurlijk ook. Je vindt de lijst op MetdeKB (inlog vereist)