Nieuwe online Bibliotheek-app live op 8 september

26 augustus 2020
Goed nieuws: op dinsdag 8 september gaat de nieuwe online Bibliotheek-app officieel live. We vertellen je graag wat dat betekent.

In de afgelopen weken konden bibliotheken en gebruikers al kennismaken met de nieuwe app in een bètaversie. We hebben alle online Bibliotheek-leden in de afgelopen weken gemaild. Ruim 34.000 gebruikers hebben zich tot nu toe geregistreerd in de nieuwe app. We hebben positieve reacties gekregen, naast bevindingen en verbetersuggesties. Wat mogelijk was hebben we in de app verbeterd of op de servicepagina’s verduidelijkt.

Jonge vrouw met telefoon

Wat moeten gebruikers doen?

Gebruikers die de nieuwe online Bibliotheek-app al gebruiken, hoeven niets te doen. Gebruikers die de nieuwe app nog niet gebruiken, moeten deze downloaden en zich registreren. Wij attenderen ze nogmaals op de nieuwe app via mailings, op de website van de online Bibliotheek en in de oude e-booksapp en LuisterBieb-app.

Nieuwe abonnementen

Er is niet alleen een nieuwe app: het hele leenplatform achter de online Bibliotheek is nieuw. Hierdoor krijgt ieder lid een nieuw abonnement en moet ieder lid zich opnieuw registreren voor de online Bibliotheek. Dat kan via de app en vanaf 8 september ook in de 'Mijn'-omgeving van onlinebibliotheek.nl. Dat is vooral voor e-readerlezers relevant.

Niet-ingelogde gebruikers van de LuisterBieb, die dus alleen de gratis titels luisterden, moeten digitaal of lokaal lid worden van de Bibliotheek om in de nieuwe app luisterboeken te kunnen lenen.

Oude apps

In de oude e-booksapp en in de LuisterBieb-app kunnen gebruikers vanaf 8 september alleen nog boeken uitlezen en -luisteren, maar niet meer opnieuw lenen. Vanaf 8 september synchroniseert de boekenplank op de website van de online Bibliotheek alleen nog met de nieuwe online Bibliotheek-app.

We houden goed in de gaten of de overstap naar de nieuwe app voor iedereen lukt. Als alles goed gaat, willen we op 28 september de oude e-booksapp en LuisterBieb-app offline halen.

Checklist en campagne

In de groep Online Bibliotheek op MetdeKB (inlog vereist) vind je een checklist om de communicatie en informatie over de online Bibliotheek aan te passen. Ook vind je daar tips en informatie voor klantondersteuning.

In oktober start een campagne om de nieuwe app opvallend onder de aandacht te brengen van leden die de e-books en luisterboeken in de online Bibliotheek en in de nieuwe app nog niet hebben ontdekt. Meer informatie hierover is te vinden op MetdeKB

MetdeKB is alleen toegankelijk voor medewerkers van openbare bibliotheken, provinciale ondersteuningsinstellingen en de VOB. Heb je nog geen inlog? Dan kun je die aanvragen via metdekb@kb.nl.