Webinar over publieke sfeer in openbare bibliotheken

12 oktober 2020
Van oktober 2019 tot april 2020 deed Sjoerd Hekman, masterstudent aan de Rijksuniversiteit Groningen en als stagiair verbonden aan de KB, onderzoek naar de bibliotheek als publieke ruimte. Op vrijdagmiddag 13 november zal hij een webinar verzorgen waarin hij het onderzoek presenteert.

Over het onderzoek

In zijn onderzoek verkent Sjoerd Hekman de rol en betekenis van bibliotheken binnen de publieke sfeer. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie schetst Hekman een theoretisch kader. In een kwalitatief onderzoek in bibliotheken ging hij op zoek naar de belangrijkste elementen. Hij interviewde enkele professionals en nam deel aan activiteiten door het hele land. Op basis van de inzichten uit de literatuur en observaties in de praktijk ontwikkelde Hekman een model dat helpt bij het onderzoeken en bevorderen van de publieke sfeer in bibliotheken. Het rapport biedt een mooie basis voor vervolgonderzoek en is opvraagbaar bij de KB.

Bibliotheek voor de Toekomst

De webinar vindt plaats in het kader van het programma Bibliotheek voor de Toekomst. Binnen dit programma doet de KB, in samenwerking met partners, onderzoek naar de rol en positionering van bibliotheken in de samenleving. Vanuit de lijn ‘Publieke sfeer’ onderzoeken we de rol van de bibliotheek als openbare plek. Hoe kunnen bibliotheken met hun publieke functie het hoofd bieden aan urgente maatschappelijke opgaven? Welk belang kennen ze toe aan hun ontmoetingsfunctie? In hoeverre faciliteren ze de dialoog in de stad? Hoe verandert hun sociale functie onder invloed van digitalisering en maatschappelijke trends? Deze en meer vragen komen binnen deze onderzoekslijn aan bod.

Aanmelden

Op vrijdagmiddag 13 november van 14.00 tot 15.00 uur zal Sjoerd Hekman een webinar verzorgen waarin hij het onderzoek presenteert. Aanmelden voor de webinar kan via deze link. Als je op 13 november niet kunt, maar wel de terugkijklink wilt ontvangen, meld je dan ook aan via de link.