Vierde ronde leergang Impactmanagement van start

19 oktober 2020
Na de afronding van twee succesvolle eerste rondes van de leergang Impactmanagement kondigden we in september een derde ronde aan. Het enthousiasme was zo groot dat het aantal inschrijvingen de hoeveelheid beschikbare plekken ruimschoots overschreed. Daarom is nu een vierde ronde ingepland, waarvoor bibliotheekprofessionals zich tot en met 15 november kunnen aanmelden. Degenen die voor ronde drie waren uitgeloot, ontvangen een bericht of zij willen meedoen aan deze loting.

Impactmanagement

Impactmanagement is een breed proces, waarin niet het meten maar het maximaliseren van impact het belangrijkste doel is. In de leergang bespreken we hoe onderzoek kan worden ingezet om de impact van jouw bibliotheek te vergroten. Deelnemende bibliotheekprofessionals leren impactdoelen te formuleren en meetbaar te maken en resultaten om te zetten in concrete verbeteracties. Daarnaast worden handvatten aangereikt voor verschillende manieren van rapporteren en communiceren en leren deelnemers hoe zij een impactcultuur binnen hun bibliotheek creëren.

Over eerdere rondes

Deelnemers aan de eerdere rondes zijn enthousiast over de leergang. Zij geven aan dat het traject van de nodige kennis voorziet om een veranderplan op te stellen om de impact van de organisatie te vergroten. Men is onder meer tevreden met het niveau van de trainers en sprekers en de afwisseling tussen theorie en praktijk. Enkele voorbeelden van reacties van deelnemers:

• ‘Een aanrader! Boeiend en inspirerend, met een fijne balans tussen theorie en praktijk. De leergang helpt je echt verder in het toepassen van effectmeting en impactmanagement in je eigen organisatie.'
  • ‘Zeker de moeite waard als het gaat om bewustzijn krijgen op effectiviteit en de gezamenlijke verantwoordelijkheid in het maken van impact. Ik ben blij dat ik in de eerste ronde mocht meedoen.'

Het programma

In de leergang wisselen theorie, inspiratie en praktijk elkaar af. Elke cursist gaat met een eigen casus aan de slag en brengt zo het geleerde meteen in praktijk. De leergang wordt verzorgd door trainers van Sinzer, adviesbureau en koploper op het gebied van impactmanagement. Ook zijn er bijdragen van gastsprekers uit binnen- en buitenland.

Doelgroep

De leergang richt zich op programmamanagers, projectleiders, directeuren en andere professionals die een functie bekleden op tactisch of strategisch niveau binnen een openbare bibliotheek.

Data

In december start de vierde ronde van de leergang. Dit is de laatste ronde waaraan men gratis kan deelnemen. De data waarop de bijeenkomsten plaatsvinden zijn te zien in onderstaande tabel.

Sessie

Onderwerp

Data

Impactstrategie

10 december 2020

17 december 2020

Impactraamwerk en dataverzameling

28 januari 2020

4 februari 2020

Interpreteren en rapporteren

25 februari 2021

4 maart 2021

Leren, sturen en impactcultuur

25 maart 2021

1 april 2021

Impact integreren

22 april 2021

29 april 2021

Locatie

In verband met de maatregelen omtrent het coronavirus wordt de leergang naar verwachting in zijn geheel digitaal gegeven. Mocht de situatie het toelaten, dan zal worden gekeken of een deel van de leergang ook fysiek kan plaatsvinden.

Interesse?

Schrijf je uiterlijk 15 november in via het inschrijfformulier. Let op: het aantal belangstellenden is groter dan het aantal beschikbare plekken. Houd er dus rekening mee dat er geloot moet worden. Je ontvangt uiterlijk 18 november bericht.

Meer weten?

Download de brochure van de leergang met meer informatie over het programma, de trainers en de gastsprekers. Stel je vragen via impactmonitor@kb.nl.