AI-parade verlengd - deelnemende bibliotheken gezocht

7 juni 2023
Kunstmatige intelligentie – ook wel artificiële intelligentie of kortweg AI – is inmiddels niet meer weg te denken uit ons bestaan. Maar wat AI is en wat we ermee kunnen, blijft voor velen een vraag. Om burgers meer inzicht te geven in de kansen en risico’s die AI met zich meebrengt, is er de AI-Parade: een reizende manifestatie die burgers laat meepraten over AI en de inzet en impact daarvan op de samenleving.

Gezocht: deelnemende bibliotheken

De AI-parade heeft de afgelopen 10 maanden bibliotheken in 9 provincies bezocht en er is goed nieuws: de AI-parade is verlengd! Er zijn dus middelen om nog 6 extra bibliotheken te bezoeken. We zijn daarom op zoek naar 6 openbare bibliotheken die eind dit jaar en begin volgend jaar een etappe van de AI-parade willen organiseren.

Waaruit bestaat een etappe?

Een etappe van de AI-parade bestaat uit 10 activiteiten rondom het thema ‘Alledaagse AI’ die ingaan op de verschillende manieren waarop AI wordt ingezet. Daarnaast krijgt iedere organisator van een etappe een maandlang een kunstwerk of installatie die tentoon kan worden gesteld in de bibliotheek. De installatie wordt verzorgd door de KB en voor het organiseren van de activiteiten krijgt de bibliotheek (of in het geval van samenwerkende bibliotheken, de bibliotheken) 8000 euro inclusief btw.

Voorwaarden deelname

Iedere openbare bibliotheek mag deelnemen aan de AI-parade zolang deze aan de volgende voorwaarden voldoet:

•    De bibliotheek heeft nog niet eerder deelgenomen aan de AI-parade
•    Meerdere bibliotheken mogen gezamenlijk een etappe van de AI-parade organiseren
•    Een openbare bibliotheek mag er ook voor kiezen om samen met een of meer onderwijsbibliotheken AI-parade-activiteiten te organiseren, onder de voorwaarde dat de activiteiten die plaatsvinden bij een onderwijsbibliotheek open zijn voor iedereen, dus niet alleen voor studenten en docenten
•    De activiteiten dienen allemaal plaats te vinden voor eind december dit jaar

We streven ernaar om zoveel mogelijk Nederlanders te bereiken met de activiteiten van de AI-parade. Bij de toekenning zal daarom gekeken worden naar een balans tussen bibliotheken van verschillende groottes en een goede geografische spreiding.

Informatiebijeenkomst

Overweeg je om deel te nemen aan de AI-parade? Bezoek dan op 13 juni de online informatiebijeenkomst. Aanmelden hiervoor kan door een mail te sturen naar britta.wielaard@kb.nl, met het onderwerp ‘Deelnemen informatiebijeenkomst’.

Deelnemen aan de AI-parade

Werk je bij een bibliotheek en willen jullie een etappe van de AI-parade organiseren? Stuur dan voor 20 juni een korte motivatie waarom jullie een geschikte locatie zijn naar britta.wielaard@kb.nl. Geef je e-mail de titel ‘Deelnemen AI-parade’.

Meer informatie

Meer informatie over de AI-parade vind je op de projectpagina van Bnetwerk en op de BiebtoBieb-AI-parade-groep.