Deadline voor deelname aan mediawijsheidproject SMILES verlengd

25 mei 2022
De deadline om je aan te melden voor het internationale mediawijsheidproject SMILES is verlengd tot 15 juni. Wil jij samen met jouw bibliotheek en middelbare school jongeren wapenen tegen desinformatie? Meld je dan nu nog aan.
Digitaal burgerschap

Meedoen met SMILES (Innovative MethodS for Media & Information Literacy Education involving Schools and LibrarieS) betekent dat je als bibliothecaris of mediacoach samen met een betrokken docent bij voorkeur een team vormt. Als team vergroot je de kennis en vaardigheden op het gebied van desinformatie van de leerlingen van de school.Je vergroot ook je eigen kennis, digitale en didactische vaardigheden. Binnen het project is ruimte voor 10 bibliotheken en scholen.

Invulling workshops

Na het volgen van de workshops zijn de leerlingen in staat om desinformatie te herkennen en te bestrijden. Ze leren over de toegepaste technieken, de manier van verspreiding en de invloed van desinformatie op onze samenleving. De workshops zijn bedoeld voor jongeren tussen 12 en 15 jaar en kennen verschillende innovatieve werkvormen. Meer informatie over de inhoud en uitvoering vind je in de presentatie

Samen werken aan digitale geletterdheid

De bibliothecaris en docent trekken bij voorkeur op als één team. Je volgt dan samen de train-de-trainer voor de workshops bij Beeld en Geluid in Hilversum. Je maakt afspraken over de uitvoering van de workshops en geeft die vervolgens samen aan de leerlingen op school of in de bibliotheek.

Samenwerking versterken

Meedoen met SMILES versterkt de samenwerking tussen bibliotheek en school op het gebied van digitale geletterdheid, in de toekomst een verplicht onderdeel van het curriculum basisvaardigheden. Daarnaast biedt het programma de kans kennis en ervaringen met de andere deelnemende scholen en bibliotheken uit te wisselen.

Meerdere scholen mogelijk

De impact van SMILES is het grootst als bibliotheek en school samen optrekken. Toch kunnen ze ook alleen deelnemen. Het initiatief kan bij de bibliotheek maar ook bij de schoolmediatheek liggen. SMILES kan in dit geval een op stap zijn naar verdere samenwerking. In dat geval zijn belangrijke randvoorwaarden dat de train-de-trainer voor workshopleiders wordt gevolgd en dat de vijf workshops in oktober en/of november 2022 aan een twee groepen van minimaal 20 jongeren in de leeftijd van 12 tot 15 jaar worden gegeven en dat de impactmeeting wordt uitgevoerd. Werk je als bibliotheek samen met meerdere scholen en wil je op deze scholen de workshops uitvoeren, ook dan kun je deelnemen aan SMILES.

Materiaal blijft beschikbaar

De training voor de workshopleiders, workshops, handreiking, digitale toolkit en impactmeting zijn gratis beschikbaar voor de deelnemende scholen en bibliotheken. Na afloop van het traject kan het materiaal gebruikt worden voor andere groepen leerlingen op de eigen school, en uiteindelijk ook daarbuiten.

Wil jij ook meedoen?

Stuur je motivatiebrief (maximaal 1 A4) uiterlijk 15 juni 2022 naar Marleen Wijnen via marleen.wijnen@kb.nl. Bekijk de eerdere oproep voor meer informatie.