Genomineerden Beste Bibliotheek Award 2022 bekend

22 juni 2022
Op 1 november reiken Bibliotheekblad, vakblad voor de bibliotheeksector, en Stichting NBD Biblion, de dienstverlenende organisatie en kennispartner voor openbare bibliotheken en mediatheken in Nederland, de prijs uit voor Beste Bibliotheek van Nederland.

Beste Bibliotheek Award

Met de verkiezing Beste Bibliotheek wil Bibliotheekblad laten zien dat Nederland beschikt over aantrekkelijke, kwalitatief hoogwaardige, vernieuwende bibliotheken, die het waard zijn om in stand te houden. Zij stelt zich ten doel die vestiging te onderscheiden die het best functioneert, die optimaal invulling geeft aan de functies uit de bibliotheekwet.

Genomineerden

Dit jaar zijn de volgende bibliotheken genomineerd:

• Bibliotheek Almelo
  • Bibliotheek Goes
  • Bibliotheek Hoogezand
  • Bibliotheek Noordwijk
  • Bibliotheek Terneuzen

Jury

De vakjury wordt dit jaar gevormd door Ilse Verburgh (directeur-bestuurder van Bibliotheek Kerkrade, en winnaar van editie 2021), Hans van Velzen (voormalig directeur van de Openbare Bibliotheek Amsterdam en auditor bij de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal), Gerard Meijer, programmamanager SPN: Stichting Samenwerkende POI’s Nederland), Chris Wiersma (voormalig directeur van de Bibliotheek Groningen, BiSC Utrecht en De Nieuwe Bibliotheek in Almere), Jeanine Deckers (directeur-bestuurder van Bibliotheek Bibliorura, architectuurhistoricus en maker van het blog Ten Aanval) en Menno Goosen (hoofdredacteur van Bibliotheekblad).

Publiek stemt mee

Naast een professionele vakjury krijgt ook het publiek een stem in de uitslag. Op de website van Bibliotheekblad kan iedereen een stem uitbrengen op de bibliotheek van diens voorkeur. Uiteraard is het niet mogelijk om meer dan één keer een stem uit te brengen. Stemmen kan van 1 oktober tot en met 23 oktober op bibliotheekblad.nl/beste-bibliotheek-2022/. De stem van de vakjury telt twee keer mee, de publieksstem één keer.