(Gratis) programma's gezinsaanpak

28 april 2022
Jouw bibliotheek biedt ongetwijfeld aanbod om gezinnen te helpen met hun basisvaardigheden. Er zijn kant-en-klare programma's die je kunt inzetten. Het Trefpunt leermiddelen helpt je bij de selectie. Hierin vind je (onder meer) 12 programma's voor gezinnen. Van die 12 heeft de KB er 5 ingekocht, waaronder het nieuwe Praten op school van Oefenen.nl. De bibliotheek kan deze programma's dus zonder kosten aanbieden. Daarnaast zijn er 3 gratis en 4 betaalde programma's. Kijk wat past in jouw bibliotheek.
Man en zoontje kijken in prentenboek

Dit aanbod aan leermiddelen voor de gezinsaanpak is heel divers. Zo zijn er meerdere niveaus, zowel voor autochtonen als voor nieuwkomers. En kun je kiezen uit online programma's en leermiddelen op papier. Hiermee is er ook de keus om ouders zelfstandig (thuis) te laten oefenen of hen te begeleiden in de bibliotheek, een-op-een met een vrijwilliger of in een groep.

Verder behandelen de leermiddelen allerlei onderwerpen, zodat je kunt aansluiten op concrete behoeften van ouders. Denk bijvoorbeeld aan oudergesprekken voeren op school, sociale media gebruiken, de schoolarts bezoeken of hun kinderen voorlezen.

Tot slot toont het Trefpunt leermiddelen welke ondersteuning programma's bieden voor deelnemers en voor begeleiders. Handig om te weten bij de selectie.

Praten op school

Eind maart verscheen een nieuw NT2-programma van Oefenen.nl: Praten op school, voor ouders die Nederlandse taal willen oefenen. Het is een van de weinige programma’s met focus op het voortgezet onderwijs. Hiermee kunnen ouders hun kind begeleiden bij de overstap van de basisschool naar de middelbare school. Dit programma wordt landelijk ingekocht zodat je het zonder kosten kunt aanbieden.

Ouders krijgen informatie over (de overgang naar) de middelbare school en bereiden zich voor op specifieke gesprekssituaties op school. Zo maken zij kennis met het Nederlandse onderwijssysteem en leren ze welke rol zij hierin spelen. De nadruk ligt op gesprekken oefenen.

Bekijk Praten op school in het Trefpunt leermiddelen.

Trefpunt leermiddelen

Je vindt in deze interactieve catalogus een overzicht van educatieve programma's voor laaggeletterden, minder digivaardigen, nieuwkomers, werkzoekenden, enzovoort. Hier kies je makkelijk de juiste leermiddelen voor de bezoekers van jouw bibliotheek of (digi)taalhuis.

De inhoud van het Trefpunt leermiddelen is op veel manieren doorzoekbaar. Zo heb je veel kwalitatief aanbod op één plek en hoef je zelf geen materiaal te maken. De inhoud is zowel interessant voor medewerkers als vrijwilligers.

Doorzoekbaar

Op dit moment staan er zo'n 200 programma's in het Trefpunt. Ze zijn doorzoekbaar op:

• Domein
  • Niveau (NT1, NT2, digitaal en rekenen)
  • Vorm (digitaal en/of papier)
  • Soort aanbod (bijvoorbeeld op methode)
  • Soort ondersteuning voor leerders en/of begeleiders
  • Aanbieder
  • Eventuele kosten
  • Thema's
Beoordelen en vergelijken

Ook kun je leermiddelen beoordelen op een aantal facetten. Verder heb je de mogelijkheid om geselecteerde leermiddelen te vergelijken. Bovendien kun je jouw selectie delen met collega's.

Reacties

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties voor verbetering? Of mis je leermiddelen? Laat het ons weten.