IFLA-webinars voor bibliotheekmedewerkers

1 november 2021
De IFLA-commissie voor openbare bibliotheken biedt in november twee gratis webinars aan voor bibliotheekmedewerkers. Het eerste webinar vindt plaats op 10 november en gaat over bibliotheken in crisistijd. Het tweede webinar wordt gehouden op 24 november en heeft het bibliotheekgebouw als onderwerp.

Hoe gaan openbare bibliotheken om met een crisis? Dat is het thema van het eerste webinar. Openbare bibliotheken kampen niet alleen met de gevolgen van de coronapandemie, maar hebben ook te maken met andere moeilijke situaties, zoals bosbranden of de klimaatcrisis. Hoe gaan bibliotheken en hun personeel hiermee om, en wat kunnen we leren van andere bibliotheken? Sprekers zijn: Sadie-Jane Nunis, Vickery Bowles en David Lankes. Erik Boekesteijn is de moderator.

Het webinar vindt plaats op 10 november van 15.00 tot 16.00 uur. Meer informatie en aanmelden

Webinar over het bibliotheekgebouw

Het tweede webinar gaat over het bibliotheekgebouw. Het wordt steeds duidelijker dat een mooi, flexibel en goed bruikbaar gebouw een belangrijke voorwaarde is om van de bibliotheek een succes te maken. In Nederland hebben we een paar mooie voorbeelden, maar wereldwijd zijn er ook pareltjes van gebouwen.

Met de IFLA, Systematic Public library of the year award vieren we het bibliotheekgebouw. Wat maakt deze bibliotheken en hun gebouwen zo succesvol en wat kunnen we van hen leren? Die vragen stellen we aan de top 5, waaronder de winnaar van de IFLA, Systematic Public library of the year award van dit jaar:

•  Deichman Bjørvika, Oslo Public Library (Norway), winnaar van de editie 2020-2021.
  •  Forum Groningen (The Netherlands)
  •  Marrickville Library (Australia)
  • Het Predikheren (Belgium)
  •  Ningbo New Library (China)