In steeds meer bibliotheken veilige toegang tot wifi

2 september 2022
Het programma ‘Veilig open wifi in de Bieb’ van KB en SIDN fonds is een groot succes. Dertig van de 140 bibliotheekorganisaties, met samen ruim 175 locaties, bieden nu veilige toegang met wifi-roaming. En goed nieuws: bibliotheken kunnen zich nog steeds aanmelden.

Wifi is een basisvoorziening in zo goed als elke bibliotheek. Alleen zijn de manieren waarop bezoekers ermee moeten verbinden niet altijd even veilig: een gedeeld wachtwoord bijvoorbeeld of een vinkje voor akkoord. Dit werd bevestigd in een rapport dat de KB in 2020 heeft laten opstellen.

Daarom is de KB in 2021 begonnen met het project ‘Veilig open wifi in de Bieb’. Het SIDN fonds stelde daarbij een bedrag ter beschikking waarmee de aansluit- en deelnamekosten van bibliotheken die op wifi-roaming van publicroam overstapten voor het eerste jaar werden vergoed. Met publicroam verbind je automatisch met wifi, bij alle organisaties die erbij zijn aangesloten.

Ruim 30 bibliotheken aangesloten

Overzichtskaart van Nederland met alle bij Publicroam aangesloten bibliotheken.

Door corona had het programma een wat minder vlotte start. Inmiddels zijn er echter dertig bibliotheekorganisaties met meer dan 175 vestigingen overgegaan op wifi-roaming van publicroam. Dit varieert van kleinere bibliotheken zoals Bibliotheek Brummen-Voorst met drie vestigingen, tot grote organisaties als Biblionet in de provincie Groningen met 32 vestigingen. Zie het kaartje van Nederland.

Bibliotheken kunnen nog steeds meedoen

Het project is dus een groot succes. De subsidiepot van het SIDN fonds is in principe uitgeput, maar de KB wil graag dat nog meer bibliotheken veilig wifi gaan aanbieden. Daarom heeft publicroam toegezegd dat bibliotheken die in 2022 meedoen alsnog geen aansluit- en deelnamekosten betalen. De verwachting is dat meer bibliotheken hier gebruik van zullen maken.

Waarom zou een bibliotheek meedoen met publicroam?

De meeste bibliotheken stappen over, omdat zij een veilige digitale omgeving willen voor hun bezoekers. Daar hoort een veilige toegang tot wifi bij. Publicroam zorgt hiervoor. Bijkomend voordeel is dat bezoekers ook automatisch en veilig verbinden op alle andere 650 publicroam-locaties in Nederland.

Hoe werkt het in de praktijk?

Technisch is het zo voor elkaar. Het gaat om een eenvoudige configuratie van het bestaande wifi-netwerk in een bibliotheek. Als dat eenmaal werkt, draait het vanzelf. Bezoekers melden zich eenvoudig zelf aan voor de dienst. Komen ze er niet uit, dan is er een helpdesk van publicroam die hen op weg helpt.

Meer weten?

Wil je meer weten over het programma ‘Veilig wifi in de Bieb'? Lees het artikel dat er eerder over verschenen is. Wil je weten welke bibliotheken al meedoen? Kijk dan op de site van publicroam