Kopgroep BoekStart in de kinderopvang

18 februari 2020
Zes bibliotheken hebben met tien kinderopvanglocaties door heel Nederland het afgelopen jaar intensief samengewerkt aan het stimuleringstraject BoekStart in de kinderopvang.

Kunst van Lezen zette extra middelen in om een serieuze slag te maken in het werken met resultaten van de Monitor. Een daarvan was het bevorderen van werken met digitale prentenboeken op de groep. Dit doel is bereikt evenals de andere op basis van de Monitor gestelde doelen.

Tijdens de Slotconferentie op dinsdag 4 februari in de Driehoek in Utrecht hebben de betrokken bibliotheken en kinderopvang de resultaten van de pilot gepresenteerd. Op alle locaties is door middel van intensieve samenwerking aan specifieke doelen gewerkt. Op alle tien kinderopvanglocaties werd gewerkt met digitale prentenboeken: zowel de pedagogisch medewerkers als de kinderen waren enthousiast en ervoeren meerwaarde. De overige doelen die werden geformuleerd op basis van de resultaten van de Monitor varieerden van kleine doelen zoals elke dag voorlezen, het uitleggen bij het voorlezen van moeilijke woorden en praten over het boek, tot doelen op het gebied van ouderbetrokkenheid.

Duidelijk werd dat, met een goed opgezette samenwerking tussen bibliotheken en kinderopvang, er een wereld te winnen is in het kader verbetering van het voorleesklimaat. Het creƫren van een levende voorleescultuur op de kinderopvang is, met de juiste aanloop, inzet en samenwerking, beslist een haalbare doelstelling. Lees hier meer over in de presentatie van de slotconferentie

Kijk hier voor de gepresenteerde succesvolle interventies van de deelnemende bibliotheken en kinderopvang. Deze staan ook vermeld in de Toolkit Netwerk & beleid onder Opbrengst intensieve stimuleringsregeling 2019-2020.