Lichte stijging leesgedrag Nederlanders tijdens lockdownwinter

23 juli 2021
Consumenten zijn in de afgelopen wintermaanden iets meer gaan lezen. Dat blijkt uit onderzoek dat in februari door onderzoeksbureau GfK is uitgevoerd in opdracht van de boekensector. Mogelijk houdt deze lichte stijging verband met de zware lockdown waarin Nederland in deze maanden verkeerde.

Meer lezen en luisteren

2020 was een bijzonder jaar voor de boekensector. De uitbraak van het coronavirus zorgde aanvankelijk voor meer vrije tijd, die veel consumenten invulden met lezen. Tegelijkertijd werden tijdens de lockdowns boekwinkels en bibliotheken tijdelijk gesloten. Uit dit onderzoek blijkt het effect op het leesgedrag van Nederlanders op de korte termijn licht positief uit te vallen: in de winterse lockdown lazen én luisterden meer boeken. Ook gaven meer lezers aan wekelijks te lezen voor hun plezier.

Lezen

Negatief effect voor bibliotheken

Voor de bibliotheek lijken de effecten minder gunstig. Het aantal lidmaatschappen onder de ondervraagde consumenten daalde, evenals hun bezoekfrequentie. Dit laatste is geen verrassing, aangezien bibliotheken de afgelopen maanden gesloten waren. Wel verleende een deel van de bibliotheken tijdens de lockdownperiode haal- en brengservices. Zes op de tien consumenten vinden het belangrijk om een bibliotheek in de buurt te hebben.

Boeken kopen populairder

Het percentage consumenten dat ervoor koos een boek te kopen is in de laatste maanden gestegen. Het aandeel consumenten dat nooit een boek koopt, daalde in deze periode. Goed nieuws voor zowel bibliotheek als boekhandel is dat de bekendheid van leescampagnes is gestegen: meer mensen zijn bekend met Nationale Voorleesdagen, de Poëzieweek en Nederland Leest dan een jaar eerder.

Over dit onderzoek

In opdracht van KVB-SMB, CPNB, KB en Stichting Lezen doet onderzoeksbureau GfK sinds 2007 jaarlijks vier metingen naar het koop-, lees- en leengedrag van Nederlandse consumenten, waarvan twee reguliere en twee themametingen. Alle onderzoeken terug te vinden op de website van KVB Boekwerk.