Meedoen met de #WvdM22? Dit kun je als bibliotheek doen!

20 september 2022
Van 4 t/m 11 november 2022 vindt de Week van de Mediawijsheid plaats. Bibliotheken kunnen door het inzetten van een aantal materialen en activiteiten meedoen aan deze week. We zetten hier alles op een rijtje.

Landelijke webinar ‘Like en Cancel’

Ook dit jaar organiseert de KB in samenwerking met Mediasmarties een landelijk webinar voor ouders met kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 jaar. Naast praktische informatie ontvangen ouders tips om het gesprek aan te gaan over het gedrag van hun kind online. Ook is er ruimte voor vragen. Bibliotheken kunnen deze landelijke webinar gratis in hun programmering plaatsen. De link naar de webinar en de teksten voor website en sociale media kunnen bibliotheken vinden in de toolkit op Bieb2Bieb.

Via de sociale media van BNetwerk en het Bibliotheekaccount komt ook nog een promofilmpje voor dit landelijke webinar. Deel en like van hartelust!

Lespakket 'Like en Cancel'

Op 22 september deden ruim 50 lees/mediaconsulenten mee aan de online training over het lespakket ‘Like en Cancel’. Deze webinar kwam tot stand door een samenwerking met Mediasmarties, Stichting Discussiëren Kun je Leren en de KB. Dit lespakket daagt kinderen van groep 8 uit om te discussieren over het thema ‘Like en Cancel’. In twee lessen gaan de leerlingen onder leiding van jou (de lees/mediaconsulent) in samenwerking met de leerkracht aan de slag. Dit gratis lespakket bestaand uit twee lesbrieven, lesmateriaal en de terugkijklink van de webinar vind je in de bibliotheekcampus.

Babbelbox voor anderstaligen

De Babbelbox van Cubiss biedt ouders handvatten om het gesprek over mediagebruik en mediaopvoeding aan te gaan met hun kind. Speciaal voor de #WvdM22 zijn 9 Babbelbox stellingen en dilemma’s vertaald in 9 verschillende talen: Arabisch, Bulgaars, Engels, Oekraïens, Pools en Turks. Bibliotheken kunnen hiermee anderstalige ouders een handje helpen door de babbelboxkaarten in hun eigen taal aan te bieden. De babbelboxkaarten voor anderstaligen zijn nu te downloaden.

Blueprints

Bibliotheken met toegang tot de WaaS (Website as a Service) kunnen de blueprint Week van de Mediawijsheid gebruiken. De blueprintpagina Mediawijsheid wordt begin oktober aangepast op de Week van de Mediawijsheid. Ook zal nu een pagina beschikbaar komen voor 12 tot 18 jaar.

Actiegids voor bibliotheken

Heb je als bibliotheek inspiratie nodig voor de #WvdM22 of meer informatie over digitale geletterdheid? Lees dan de WvdM-actiegids voor bibliotheken boordevol tips over relevante onderzoeken, het gebruik van campagnemateriaal van Netwerk Mediawijsheid en activiteiten en materialen die je tijdens de Week van de Mediawijsheid kunt gebruiken. De actiegids is te vinden op de website van de Bibliotheek op school.

Mediatips voor ouders en WegWijzer voor professionals

Mediasmarties.nl heeft ook dit jaar speciaal voor deze #WvdM22 een nieuwe ‘Mediatips voor thuis’ en een ‘Wegwijzer voor professionals’ gemaakt. Hiermee worden ouders en professionals geïnspireerd om met kinderen het gesprek aan te gaan over mediagebruik. De Mediatips en Wegwijzer vind je op de website van Mediasmarties.