Meld je aan voor Black Mirror Stories in jouw bibliotheek

24 maart 2023
De workshop Black Mirror Stories is in 2021 ontwikkeld in opdracht van Huis73 in het kader van Verse Algoritmes, één van de proeftuinen digitaal burgerschap. Na een succesvolle reeks stellen we vanuit het programma digitaal burgerschap budget beschikbaar om ook andere bibliotheken in staat te stellen zelf aan de slag te gaan met Black Mirror Stories. Dit betekent dat we een aantal workshoplicenties beschikbaar stellen. De workshop is geschikt voor 10-20 volwassenen en jongeren vanaf 15 jaar.

Deze workshop kan op twee manieren uitgevoerd worden:

1. Kunstenaar Roos Groothuizen verzorgt de workshop

Ze geeft een keynotepresentatie over haar werk, voorbeelden uit het nieuws waarin fictie realiteit is geworden en het spel wordt groepsgewijs gespeeld. Vervolgens gaan de deelnemers aan de slag met hun eigen raadsel. Ze krijgen een aantal thema’s en een template waarmee ze aan de slag kunnen.

Voor deze variant stellen we 9 licenties beschikbaar.

2. De bibliotheek voert de workshop zelf uit

De bibliotheek krijgt een lespakket toegestuurd. In het lespakket zitten slides met raadselvoorbeelden die groepsgewijs behandeld kunnen worden, evenals slides met duidelijke uitleg over de spellen, de context en de stappen van de workshop. Tevens zijn er slides met voorbeelden uit het nieuws en wordt er in de workshop de vergelijking gemaakt tussen (dystopische) fictie en de realiteit. Ook zijn uit te printen templates en posters tijdens de workshop te gebruiken.

Voor deze variant stellen we 40 licenties beschikbaar.

Over Black Mirror Stories

In de workshop Black Mirror Stories creëer je je eigen gitzwarte raadsels over technologie. De andere deelnemers moeten de oplossing van jouw verhaal gaan raden. Organiseer de workshop zelf met het bijbehorende lespakket, of laat deze uitvoeren door kunstenaar Roos Groothuizen, die het spel ontwikkelde.

Black Mirror Stories is een knipoog naar de serie Black Mirror en het spel Black Stories. Black Stories is een kaartspel met gitzwarte raadsels. Een speler heeft een raadselkaart vast en de andere spelers moeten raden wat er met het personage in het verhaal mis is gegaan door ja/nee-vragen te stellen.

Black Mirror is een televisieserie. Elke aflevering is een ander verhaal waarin technologische ontwikkelingen van deze eeuw centraal staan. De serie is een goed voorbeeld van het effect dat science-fiction op ons beeldend vermogen heeft.

Met Black Mirror Stories bedenk je toekomstige en fantasierijke scenario’s en kan je de (negatieve) consequenties van bijvoorbeeld technologie tastbaar maken. In deze workshop staat dat centraal.

Over Roos Groothuizen

Roos Groothuizen is een mediakunstenaar die strijdt voor digitale mensenrechten. In haar praktijk en binnen het kunstcollectief Telemagic doet ze onderzoek naar de menselijke kant van onzichtbare algoritmes, informatiefilters en oneerlijke distributie. Wie is er uiteindelijk in controle over wat we waarnemen?

Geïnteresseerde bibliotheken kunnen rechtstreeks met Roos Groothuizen contact opnemen via email: hello@roos.gr.