OF/BY/FOR ALL: filmverslag en interview met Nina Simon

7 november 2019
In oktober 2019 was Nina Simon, museumvernieuwer en grondlegger van de OF/BY/FOR ALL-methode, op uitnodiging van de KB in Nederland. Gedurende haar verblijf presenteerde ze haar OF/BY/FOR ALL-gedachtegoed aan de deelnemers van de Inspiratiedag van de LocHal en verzorgde ze een tweetal bootcamps binnen de KB. Haar presentatie alsook een interview met Nina zijn gefilmd en delen wij graag.

Interview en presentatie

Bekijk een interview met Nina Simon in een speciale uitzending van Bieb-a-palooza. Bekijk hier de presentatie die Nina gaf in de LocHal.

Over de bootcamps

Aan de inspirerende tweedaagse trainingen namen ruim 200 deelnemers deel, voornamelijk uit de openbare-bibliotheeksector uit meer dan zeven landen. Geleerd werd hoe openbare bibliotheken en andere culturele organisaties de lokale gemeenschap kunnen betrekken bij hun werk en organisatie. Centraal stonden co-creatie vanuit openheid, gastvrijheid, inclusiviteit en delen van ‘eigenaarschap’.

Achtergrond Nina Simon

Nina Simon is door Smithsonian Magazine omschreven als een ‘museum visionary’ vanwege haar doelgroepgerichte ontwerpbenadering. Ze is oprichter van OF/BY/FOR ALL en voormalig directeur van het Santa Cruz Museum of Art & History (MAH), waar ze een institutionele ommekeer leidde op basis van lokale participatie van de gemeenschap. Ze gebruikt haar ervaring als auteur, veranderingsmanager en activist voor het ontwikkelingen en versterken van de OF/BY/FOR ALL-beweging wereldwijd.

Meer informatie

Voor meer informatie over de OF/BY/FOR All-methode kun je een kijkje nemen op de website van OF/BY/FOR All of een van de volgende boeken van Nina Simon lezen:

• The Participatory Museum (2010)
  • The Art of Relevance (2016)