Poëzieweek 2024: thema en schrijver Poëziegeschenk bekend

18 mei 2023
Het thema van Poëzieweek 2024 is ‘Thuis’. Edward van de Vendel zal het Poëziegeschenk schrijven. Dat melden Poëziecentrum Gent en Poetry International. De Poëzieweek vindt elkaar jaar plaats in januari. Ook bibliotheken worden uitgenodigd mee te doen.

Over het thema 'Thuis'

Over het thema ‘Thuis’ schrijven Poetry International en Poëziecentrum Gent het volgende: “Het huis van de poëzie bestaat uit meer dan louter bakstenen. Dichters bouwen huizen uit herinneringen, geuren en kleuren. Ze beschrijven de huizen van onze jeugd en de straten van onze dromen. Ze schrijven hun gedichten op een hoekje van de keukentafel en turen naar de schilderijen aan onze muren. De mooiste woorden ontspruiten vaak op de plek waar we ons het meest thuis voelen.”

Poëziegeschenk

Edward van de Vendel verzorgt het Poëziegeschenk dat je tijdens de Poëzieweek cadeau krijgt als je minimaal € 12,50 besteedt aan een dichtbundel. Van de Vendel schrijft poëzie, romans voor kinderen en jongeren, non-fictie en prentenboeken. Hij maakt ook podcasts en ontving voor zijn werk al vele prijzen, waaronder de Anna Blaman Prijs en de Woutertje Pieterse Prijs.

Over de Poëzieweek

Poëzieweek 2024 begint op donderdag 25 januari 2024 (Gedichtendag) en loopt tot woensdag 31 januari. In die week bundelen poëziepartners in Vlaanderen en Nederland de krachten om poëzie onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Bibliotheken worden uitgenodigd mee te doen. Zoek je leestips? Of wil je bijvoorbeeld een leesgroep organiseren? Op de site van Poëzieweek word je op weg geholpen.

Portetfoto van Edward van de Vendel, schrijver van het Poëziegeschenk 2024.

Edward van de Vendel schrijft het Poëziegeschenk 2024. Foto: Jota Chabel.