Praatplaten bij Digisterker – Werken met de e-overheid

21 februari 2022
Bij de cursus Digisterker – Werken met de e-overheid zijn 8 infographics gemaakt, praatplaten genoemd. Docenten kunnen deze platen gebruiken bij een een-op-een-uitleg aan mensen voor wie de e-overheid een nog grotere uitdaging is dan voor de reguliere cursisten.

De cursus Digisterker – Werken met de e-overheid behoort sinds 2016 tot het educatieve aanbod van de bibliotheken in Nederland. Docenten die de cursus geven, hebben Stichting Digisterker meermalen verzocht om ook materiaal te maken voor mensen voor wie de cursus Digisterker – Werken met de e-overheid toch iets te hoog is gegrepen. Om aan deze wens tegemoet te komen heeft Digisterker 8 infographics ofwel praatplaten gemaakt. Docenten kunnen ze gebruiken bij een-op-een-uitleg aan mensen de meer hulp nodig hebben bij het omgaan met de e-overheid. Ook bijvoorbeeld IDO-medewerkers kunnen de praatplaten gebruiken. Ze staan op digisterkercursus.nl.

In beeld en tekst

Een praatplaat is een dubbelzijdig geprinte A4 met in beeld en tekst wat je moet doen als je via internet iets wilt regelen bij de overheid. Denk aan belastingaangifte doen, een verhuizing doorgeven aan de gemeente of huurtoeslag aanvragen. Alle praatplaten hebben dan ook een titel die begint met ‘Ik wil…’. Ze hebben dezelfde, vaste onderdelen: waar gaat het over, hoe regel je het en wat heb je er voor nodig. Ook geven ze altijd tips.

Praatplaat Belastingdienst, voor- en achterkant

Voorbeeld van een praatplaat (voor- en achterkant)

Gebruikt

Aan de hand van een uitgeprinte praatplaat voert de docent een een-op-een-gesprek met de hulpvrager. De docent doet dit in een rustige hoek in de bibliotheek, met een computer met internetverbinding bij de hand. Er wordt niets echt aangevraagd of ingediend. Docent en klant bzoeken samen websites en -pagina’s, verkennen samen online oefenomgevingen van Digisterker, en bekijken samen instructiefilmpjes. De docent kan de praatplaat meegeven.

Handreiking voor de docent

Op de praatplaten staan alleen de hoofdzaken genoemd. Ze zijn dus niet volledig. Daarom heeft Stichting Digisterker voor elke praatplaat een bijlage gemaakt met aanvullingen, bestemd voor de docent. In zo’n ‘Handreiking voor de docent/coach’ staan de belangrijkste aanvullingen genoemd. Handig, omdat de docent deze dan zelf niet meer op een rijtje hoeft te zetten.

Downloaden

De praatplaten staan op de nieuwe website digisterkercursus.nl onder het menu-onderdeel ‘Docenten’. Hier vinden Digisterker-docenten allerlei ondersteunend materiaal, waaronder de praatplaten en handreikingen. Zij kunnen de praatplaten en handreikingen downloaden en printen. Hier vindt men ook een handleiding die bij de praatplaten hoort. In de handleiding staat hoe de praatplaten het beste ingezet kunnen worden. Ook deze handleiding is te downloaden en printen.